Pop ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကဗ်ာ




Pop ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကဗ်ာ

ဒီေဆာင္းပါးမွာ စူးစမ္း စဥ္းစားၾကည့္မယ ့္ အခ်က္ေတြ ကေတာ့(၁) Pop ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကဗ်ာဟာ ျပဒါးတလမ္း သံတလမ္းလား.၊
(၂)Pop ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ ကဗ်ာရဲ့ ေနရာနဲ႔ အခန္းက႑ (၃) pop ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းေတြနဲ႔ ကဗ်ာ။

အေစာဆုံး ရွင္းလင္းရမွာက pop ယဥ္ေက်းမႈ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ ျမန္မာမွာ သိၾကတာက Pop ဆုိတာ popular။ အမ်ားၾကဳိက္၊ လူျပိန္း
ၾကဳိက္ဆုိတဲ႔ အဓိပၸါယ္ ရပါတယ္။ Fancy ဆုိတဲ႔ စကားကုိလည္း သုံးတတ္ၾကပါတယ္.။ ရုပ္ရွင္သရုပ္ေဆာင္အင္တာဗ်ဴးေတြမွာေတြ႕ရတတ္ပါတယ္.။ အခု Fancy တကား ရုိက္ေနပါတယ္။ လူငယ္ၾကဳိက္ေပါ့ေနာ္။ ဟင့္အင္း ဒရာမာ ကားၾကီးေတြေတာ့ မရုိက္ျဖစ္ေသးပါဘူး.။ Fancy ဆုိတာ လူငယ္ၾကဳိက္ လြယ္လြယ္ကူကူ ရုိက္လုိ႔ရတာ ျဖစ္ျပီး ဒရာမာကေတာ့ ေလးလံတယ္.။ရုိက္ရတာလည္း အားစိုက္ရတယ္.။ ပုိစားတယ္.။ အခ်ိန္ကုန္တယ္ လူပင္ပန္းတယ္.။ အဲဒီေတာ့ Fancy ဟာ Popular နဲ႔ ပုိနီးစပ္ပါတယ္.။ ပရိသတ္ၾကိဳက္ ဆူလြယ္ နပ္လြယ္ ေဖာ္ျမဴလာသုံး ေဖ်ာ္ေျဖေရးေတြ။ ဒါေတြကုိအနဳပညာကုိ တည္ၾကည္ ေလးနက္တဲ႔ အရာလုိ႕ သေဘာထားသူေတြ ဆန္႕က်င္ၾကတာ ေတြ႕ရပါတယ္.။ Pop ေတြဟာ လူျပိန္းၾကဳိက္ အေပါစားေတြ၊ ကဗ်ာကမွ အနဳပညာ။
Pop နဲ႔ ကဗ်ာ ေရာလုိ႕ မရဘူး။ အေပါစားနဲ႔ တန္းဖုိးၾကိးတာ တတန္းတည္း ဘယ္လုိ ထားမလဲ။ အဲသလုိ အယူအဆ ကဗ်ာသမားေတြ ဘက္က ရွိၾကသလုိ Pop သမားေတြ ဘက္ကလည္း သူတုိ႕ကုိ သူတုိ႕ အနဳပညာရွင္ လို႕ သတ္မွတ္ထားၾကတာ အထင္အရွားပါပဲ.။ဒီ pop ေဖ်ာ္ေျဖေရး သမားေတြ ျဖစ္တဲ႔ ရုပ္ရွင္ သရုပ္ေဆာင္ေတြ ဂီတ ပညာရွင္ေတြကုိ အနဳပညာရွင္ေတြလုိ႕ သတ္မွတ္ လက္ခံထားတာ ရွိပါတယ္.။ ဘယ္ေလာက္ထိလဲ ဆုိေတာ့ ရုိက္ကြင္းမွာ မီးထုိး မွန္ေထာင္သမားသမားကလည္းသူ႕ကုိယ္သူ“အနဳပညာရွင္၊ဆံပင္မိတ္ကပ္ ျပင္ေပးသူကလည္း သူ႕ကုိသူ အနဳပညာရွင္၊ စင္ေပၚမွာ မုိက္ေတြ ေနရာ ခ်ေပးျပီး အသံစမ္းသူကလည္း အနဳပညာရွင္၊ အဲသလုိ မိမိ ကုိယ္ကုိ အနဳပညာ ရွင္လုိ႔ သတ္မွတ္လာၾကပါတယ္..။

ကဗ်ာဆရာေတာင္မွ ကဗ်ာေရးသက္ ရလာေပမယ့္ ကဗ်ာကုိ ေလ့လာ သင္ယူ စမ္းသပ္ဆဲမုိ႕ သူ႕ကုိယ္သူ ကဗ်ာဆရာလုိ႔ ေအာ္ၾကီးဟစ္က်ယ္ မေၾကြးေၾကာ္ရဲတာေတြရွိပါတယ္.။ Popေလာကမွာေတာ့ ေၾကာ္ျငာတခါ ပါျပီးရင္ ရွဴိးတခါ ေလွ်ာက္ျပီးရင္ မဂၢဇင္းကာဗာ တခါပါျပီးရင္ အနဳပညာ ရွင္စာရင္းတန္းဝင္ေတာ့တာပါပဲ။ ျဖစ္ပုံက pop ေလာကမွာ အနဳပညာရွင္ ျဖစ္ဖုိ႕လြယ္သေလာက္ Popမဟုတ္တဲ႔ (စာေပ) အနဳပညာယဥ္ေက်းမႈ ေလာကမွာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ ခဲယဥ္းပါတယ္.။ Pop ယဥ္ေက်းမႈေလာကမွာ အနဳပညာရွင္ ၾကယ္စင္ပြင့္ သစ္ေလးေတြေပၚထြန္းဖို႔ အဘက္ဘက္က ဝုိင္းဝန္းၾကေပမယ့္ (စာေပ)အနုပညာ ယဥ္ေက်းမႈေလာကမွာေတာ့ ဖမ္းႏွိမ္လုိက္မယ္ တကဲကဲ။သာမန္ထက္ နည္းနည္း ထူးတဲ႔ ရုပ္ရည္ေလး၊ အသံေလး၊ မ်ဳိးရုိးေလး၊ ဇေလးရွိမယ္ ဆုိရင္ ေငြေၾကးနဲ႔ အတတ္ပညာတုိ႔ ပူးေပါင္းျပီးPop နယ္ပယ္ထဲ ဝင္ေရာက္ အသိအမွတ္ ျပဳခံရဖုိ႔ လြယ္ပါတယ္။ (စာေပ)အနဳပညာ ယဥ္ေက်းမႈ ေလာက တခုျဖစ္တဲ႔ ကဗ်ာေလာက က်ေတာ့အဲသလုိနဲ႔ အဲသေလာက္ မလြယ္ဘူး။ ကုိယ့္မွာ ကဗ်ာ တထပ္ၾကီး ေရးသား ထားတာ ရွိေပမယ့္ ျပၾကည့္လုိက္ရင္ ကဗ်ာ မဟုတ္သလုိ ၊ ေတာင္ျခစ္ ေျမာက္ျခစ္လုိ၊ အရူးခ်ီးပန္းလုိ၊ ထင္ျမင္ခံ ေျပာခံ ဆုိခံ၊ ဆဲခံ ပယ္ခံ၊ ကန္ခံရတာေတြလည္း ရွိတာကုိ အထုိက္အေလ်ာက္ ၾသဇာ ရွိသူ တေယာက္ေယာက္ကုိ ခ်ဥ္းကပ္မလား။ အုပ္စု တခုခုထဲ ဝင္ရမလား။အုပ္စု တခုခု ဖြဲ႕ရမလား။ပုိက္ဆံ အကုန္အက် ခံျပီး ကုိယ့္ဘာသာ ကုိယ္ပဲ ထုတ္ရမလား ဆုိတဲံ႔ ကိစၥေတြ ဝင္လာပါတယ္.။ အလြယ္တကူေတာ့အသိအမွတ္ျပဳ ၾကဳိဆုိလက္ခံမႈေတာ့ မရနုိင္ပါဘူး။ အဲဒါ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲ.။ ဒါဟာ Pop ကိစၥ မဟုတ္ဘူး။အဲဒါ ေလးနက္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ အနုပညာ ျဖစ္တဲ႔ ကဗ်ာ ကိစၥမုိ႕လုိ႕ပဲလုိ႔ ေျပာၾကမွာပါပဲ.။ ဆုိလိုတာက ကဗ်ာက Pop မဟုတ္ဘူး၊ ဒီမွာတင္ ရွဳပ္ေထြးတဲ႔ အဓိပါယ္ေတြ၊ အနက္ေတြ၊ ေကာက္ခ်က္ေတြနဲ႔ ၊ လုံးခ်ာလည္ေနတဲ႔ စကားလုံး အသုံး အႏႈန္းေတြ၊ ေပၚလာပါတယ္.။ Pop ယဥ္ေက်းမႈ၊အနုပညာ ကဗ်ာ။

Pop ကုိ အေနာက္တုိင္း စာေပပညာရွင္ေတြ ဘယ္လုိ ေရးသားထားတာေတြ ရွိလဲ ဆုိတာကုိ လက္လွမ္းမွီသေလာက္ တင္ျပၾကည့္ပါမယ္.။ Pop နဲ႔ ပတ္သတ္လုိ႕ ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ရသေလာက္ အေစာဆုံး တင္ျပလာသူေတြဟာ Frankfurt ေက်ာင္းေတာ္က Marxistပညာ ရွင္ေတြျဖစ္ၾကတဲ႔ Adorno နဲ႔ Horkheimer တုိ႕ျဖစ္ပါတယ္.။ ၁၉၄၇ မွာ ထုတ္တဲ႔ The Dialectic of Enlightenment ထဲမွာ သူတုိ႕ ေရးသားထားတာေတြကေတာ့ Popular Culture (ဝါ) အမ်ားၾကုိက္ ယဥ္ေက်းမႈဟာ အာဏာပုိင္ေတြက တမင္ျပဳလုပ္ ဖန္တီးျဖန္႕ေဝတာ ျဖစ္ျပီး အာဏာပုိင္ေတြကုိ ရုိက်ဳိးေနေအာင္၊ မိမိတုိ႕ရဲ့ ေန႕စဥ္တကယ့္ ဘဝကုိ မစဥ္းစားေအာင္ မဆန္႕က်င္ေအာင္၊ထုတ္လုပ္ထားတာ ျဖစ္တယ္။အဲဒီ လုပ္ငန္းၾကိးကုိ Culture Industry ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းၾကီးလုိ႔ ေခၚပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူရဲ့ အားလပ္ခ်ိန္ေတြကုိ ေဖ်ာ္ေျဖေရးေတြနဲ႔ ျဖည့္တင္းဖုိ႕ ထုတ္လုပ္ရတဲ႔ လုပ္ငန္းၾကီး ျဖစ္တယ္.။ ဒါဟာ လက္ဝါးၾကိး အုပ္အရင္းရွင္တုိ႔ရဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ တြဲလာေတာ့ အမ်ားၾကုိက္ပစၥည္းေတြကုိ အလုံးအရင္းနဲ႔ ထုတ္လုပ္တယ္။ အားလုံး ဝယ္ယူစားသုံးဖုိ႕ တပုံစံတည္း ထုတ္လုပ္တဲ႔ ပစၥည္းသစ္ေတြကုိ ေစ်းကြက္ထဲ ခ်ျပိး အမ်ားၾကဳိက္ ျဖစ္လာေအာင္ ေၾကာ္ျငာနည္း မ်ဳိးစုံ သုံးျပိးထုတ္လုပ္တယ္။ အမ်ားျပည္သူရဲ့ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးတာ ျဖစ္တယ္လုိ႔ျဖားေယာင္းတယ္.။တခ်ိန္တည္းမွာလည္းအမ်ားျပည္သူရဲ့ လုိအပ္ခ်က္ဆုိတာကုိ ခြဲျခား သတ္မွတ္ျပီး လုိခ်င္တဲ႔ ပုံစံ သြင္းတယ္။ အဲသလုိ ပုံစံ သြင္းတာကုိ မျမင္သာေအာင္ ေဖ်ာက္ထားတယ္။ အမ်ားၾကဳိက္နဲ႔ အမ်ား လုိအပ္ခ်က္ကုိ ပုံစံသြင္းျပီး ထုတ္လုပ္ျဖန္႕ခ်ီတဲ႔ အတြက္ ဝယ္ယူ စားသုံးသူေတြဟာတဦးခ်ငး္ရဲ့ ပုဂၢလ လကၡဏာ identity ေပ်ာက္သြားျပီး ဝယ္ယူစားသုံးသူ အမ်ားစုၾကီးထဲက တခု အပါအဝင္ အဆင့္သာ ျဖစ္သြားေတာ့တယ္.။ ေရာမေခတ္က ေရာမျပည္သူေတြကုိ လူသတ္ပြဲၾကီးေတြ ကုိ ျပသျခင္းအားျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖမႈေတြ ေပးျပိး ဧကရာဇ္နဲ႔အာဏာပုိင္တု႕ိရဲ့ အာဏာနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္မႈကုိ ဆက္လက္တည္တံ့ေစတဲ႔ ဥပမာနဲ႔ ျပၾကပါတယ္။ Popular ယဥ္ေက်းမႈကုိ ထုတ္လုပ္ျခင္းရဲ့ အက်ဳးိရလဒ္ကေတာ့ အမ်ားျပည္သူကုိ သူတုိ႕ရဲ့ လက္ေတြ႕ဘဝနဲ႔ ကင္းကြာသြားေစျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ့္ ဘဝကုိ မျမင္ေစဘဲ ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္ေတြထဲမွာပဲ ၊ အလြယ္တကူ ေဖ်ာ္ေျဖခံ၊ ႏွစ္သိမ့္ခံျပိး မိန္းေမာေစတယ္။ လူထုူရဲ့ အေၾကာက္တရားေတြအစြဲအလမ္းေတြ၊ တဦၤးတေယာက္ အေပၚ အျပစ္ပုံခ်တာေတြ၊တေယာက္ေယာက္က ကုိယ့္ကုိ လုိက္လံ စုံစဟမ္း ေထာက္လွမ္းေနတယ္ ဆုိတဲ႔ စိတ္ကုိ ျဖစ္ေစျပိး လုံျခဳံမႈ ေပ်ာက္ဆုံး၇တာေတြ ၊ ရန္လုိစိတ္ေတြကုိ အေလးထားထုတ္လုပ္တယ္။ အေပၚယံ ေတာက္ေတာက္ ပပေတြကုိ အမွန္တရား၊ အရွိတရား လုပ္ပစ္တယ္။အစစ္အမွန္ေတြကုိ မျမင္ရ မသိရ၊ မစဥ္းစားရေလေအာင္ဖုံးကြယ္တယ္။ လူေတြဟာ ဒီထုတ္လုပ္ထားတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာပဲ ေနထုိင္ၾကရျပိး မိမိရဲ့ စိတ္ကူ၊ သိမႈ၊ ဗဟုသုတ၊ အေတြး၊ေနထုိင္မႈ စတာေတြပါဖုတ္လုပ္ခံေတြ ျဖစ္လာတဲ႔ အတြက္ မိမိ ကုိယ္တုိင္ဟာ ထုတ္လုပ္ခံပစၥည္း ျဖစ္လာတယ္ ဆုိတာကုိ မသိေအာင္ ဖုံးကြယ္ ပစ္လုိက္တာ ျဖစ္တယ္။အမ်ားျပည္သူကုိ ရည္ရြယ္ခ်က္ ရွိရွိနဲ႔ တမင္ ထုံထုိင္ေနေအာင္ ျပဳလုပ္တာ ျဖစ္တယ္။လြပ္လပ္မႈ၊ ဖန္တီးမႈ၊ စစ္မွန္တဲ႔ ေပ်ာ္ရႊင္မႈတုိ႔ကုိ ပုံသြင္း သတ္မွတ္ထားတဲ႔ အၾကိဳက္ခံစားမႈ ေတြနဲ႔ အစားထုိးလုိက္တယ္။အဲဒီ အစားထုိး ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းေတြဟာလည္း လြယ္လြယ္ကုူကူ ခံစားလုိ႕ ရတဲ႔ ပစၥည္းေတြ ျဖစ္တယ္။အဲဒါေၾကာင့္ ေလးနက္တဲ႔အနဳပညာ ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းေတြကုိ အမ်ားျပည္သူက ေရွာင္က်ဥ္လာေတာ့တယ္။ အဲသလုိနဲ႔ Popular Culture ဟာ အဆင့္ျမင့္အနုပညာေတြနဲ႔ ကင္းကြာလာရာကေန ကြဲျပားလာျပိး က်ယ္ျပန္႕မႈၾကီး တခု ရရွိလာေတာ့တယ္.။ တကယ့္ အနုပညာနဲ႔ လုံးဝျခားနားသြားေတာ့တဲ႔ အထိပဲ.။ အဲဒါေၾကာင့္ အလုံးအရင္းနဲ႔ထုတ္လုပ္တဲ႔ အမ်ားၾကုိက္ အျဖစ္ျပဳလုပ္ထားတဲ႔ Popular ယဥ္ေက်းမႈပစၥည္းေတြဟာ တကယ့္ အနုပညာ စစ္စစ္ေတြကုိ အႏၲရာယ္ ျပဳလာပါေတာ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။။

အျခား ပညာရွင္ေတြဟာလည္း ဒီ popular ယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားလာျခင္းနဲ႔ အျပိဳင္ စစ္မွန္တဲ႔ အနုပညာ ယဥ္ေက်းမႈ ေသးက်ဳံ႕သြားတာကုိ မခ်ိတင္ကဲျဖစ္ျပီး ေရးသားၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ Popular Culture(စစ္မွန္တဲ႔ အနုပညာ မဟုတ္တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ)“အ”သုံးလုံးမေက်တဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈလုိ႕ ေခၚေဝၚေျပာဆုိလာၾကပါတယ္။အနုပညာစစ္စစ္ လုိက္စားတဲ႔ ပညာတတ္တေယာက္ဟာ popular ယဥ္ေက်းမႈက ထုတ္လုပ္တဲ႔ အေပါစားအမႈိက္ေတြကုိ ခံစားခ်င္ရင္ ခံစားလုိ႔ ရေပမယ့္ Popular ယဥ္္ေက်းမႈ ထုတ္ကုန္လည္း ျဖစ္၊စာသုံးသူလည္းျဖစ္တဲ႔ သာမန္အမ်ားျပည္သူ လူထုၾကီးကေတာ့ အဆင့္ျမင့္ အနုပညာေတြကုိ ဘယ္လုိမွ လက္လွမ္းမမွီ၊ စားလည္း မစားသုံးတတ္ပဲသူတုိ႕နဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ႔ အေပါစား ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းေတြေနာက္သာ လုိက္သြားၾကေတာ့တယ္။ အဲဒီေတာ့ အနုပညာကုိ အဆင့္ျမင့္ျမင့္သေဘာထားသူေတြဘက္က ၾကည့္ရင္ “ငါတုိ႕ကုိ ပယ္ရင္နင္တုိ႕ကုိလည္း ပယ္တယ္” ဆုိတဲ႔ တန္ျပန္စိတ္နဲ႔ အႏုပညာ သမားအခ်င္းခ်င္းပဲ နားလည္တဲ႔ ပစၥည္းေတြ ထုတ္လုပ္ လာပါေတာ့တယ္။ Popular ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အဆင့္ျမင့္ အႏုပညာဟာ ရင္ၾကား မေစ့နုိင္ေတာ့ေအာင္ ကြာျခား သြားပါေတာ့တယ္။ထုတ္လုပ္ ထားတာကုိ ထုတ္လုပ္ထားမွန္း မသိပဲ မသိေအာင္ ထုတ္လုပ္ထားတဲ႔ပစၥည္းေတြကုိသာ အၾကိဳက္ေတြယစ္မူးေနၾကတဲ႔ အတြက္ ဘာကုိမွ ေဝဖန္ပုိင္းျခားနုိင္တဲ႔ အျမင္ မရွိၾကေတာ့ပါဘူး.။ ေလာကခ်င္းရာေတြရဲ့လြဲေခ်ာ္ေနတာကုိ ေဝဖန္ေထာက္ျပနိုင္တဲ႔ အစြမ္းဟာ အႏုပညာမွာပဲ ရွိတဲ႔ အတြက္ အဲဒိ အႏုပညာကို အားနည္းသြားေအာင္ Popular ယဥ္ေက်းမႈအလုံးအရင္းနဲ႔ ျပန္တိုိက္တာ ျဖစ္တယ္။ၾကာေတာ့ အနဳပညာရွင္ ဦးေရ နည္းလာတာနဲ႔ အမွ် အႏုပညာပစၥည္းလည္းက်၊ က်၊ ဒါမွ မဟုတ္ ရင္လည္း အႏုပညာ အရည္အေသြြး ဘယ္ေလာက္ ျမင့္ျမင့္၊ အမ်ားျပည္သူရ့ဲ ေလ့က်င့္ရသိမႈ ခံစားမႈ အဆင့္ဆင့္နဲ႔ေဝးသြားတဲ႔ အတြက္ မူလရည္ရြယ္ထားတဲ႔ အမ်ားျပည္သူ လက္ထဲ မေရာက္တဲ႔ အျပင္အမ်ားျပည္သူရဲ့ ေရွာင္က်ဥ္ျခင္းကုိပါ ခံလာရပါေတာ့တယ္။ ဒါကုိ “ အႏုပညာ က်ဥ္းတည္း က်ပ္တည္း ေရာက္ျခင္း”လုိ႕ ပညာရွင္မ်ားက သတ္မွတ္လာၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

Pop ဆုိတဲ႔ စကားလုံးဟာ Popular က ဆင္းသက္လာတာ ျဖစ္တယ္။ Popular ရဲ့ မူလ အဓိပါယ္လည္း မရွင္းလင္းပါဘူး။ People
ကေန ဆင္းသက္လာတာ ျဖစ္တဲ႕အတြက္ Popular ဆုိတာ Produced for the People “ျပည္သူကုိယ္တုိင္က ထုတ္လုပ္ေသာ”(ဥပမာ
ေက်းလက္အႏုပညာ)ဆုိတဲ႔ အဓိပါယ္ ျဖစ္သလုိ Produced for the people “ျပည္သူအတြက္ ထုတ္လုပ္ေသာ”ဆုိတဲ႔ အဓိပါယ္လည္း
ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒုတိယ အဓိပါယ္က ပုိလႊမ္းမုိးၾကီးစုိးပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္း ဆုိေတာ့ ရုပ္ဝတၳဳပစၥည္း တခုလုိ၊ ေရာင္းကုန္
ပစၥည္း တခုလုိ ထုတ္လုပ္ျပီး အမ်ားျပည္သူရဲ့ အၾကုိက္ကုိ လႊမ္းမုိး ခ်ယ္လွယ္ ခ်ဳပ္ကုိင္ျပီး စားသုံးေစတဲ႔ အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။အမ်ား
ျပည္သူဟာ ကုိယ္တုိင္ ထုတ္လုပ္သူ ဘဝကေန ထုတ္လုပ္ထားတာေတြကုိ မေဝဖန္ မပုိင္းျခားပဲ စားသုံးရင္းက ကုိယ္တုိင္ပါ ထုတ္လုပ္ခံ
ျဖစ္လာတဲ႔ ဘဝအထိပါပဲ။ ဥပမာ ဘာသာစကားသုံးစြဲမႈနဲ႔ အဓိပါယ္ေတြကုိပဲ ၾကည့္ပါ။ အမ်ားျပည္သူဟာ ျပဳလုပ္ ထုတ္လုပ္ ထားမႈ
ကုိ မျမင္(တတ္)ေတာ့ဘဲ က်င့္သားရ အဓိပါယ္ ရွာနည္းနဲ႔ လုိခ်င္တဲ႔ဆႏၵ (ျပဳလုပ္ခံဆႏၵ)အရ ရင္းႏွီးတဲ႔ အဓိပါယ္ကုိပဲ တန္းရွာပါ
ေတာ့တယ္။မေတြ႕ရင္ ပစ္ပယ္လိုက္တယ္။ ေတြ႕ရင္ ေလ့က်င့္ တည္ေဆာင္ထား(ျပဳလုပ္ခံ)တဲ႔ တန္ဖုိးျဖတ္ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြပဲ
ျပဳပါေတာ့တယ္။ဒီကိစၥကုိလည္း mass culture နဲ႔ ယွဥ္တြဲေလ့လာ တင္ျပၾကတာေတြ ရွိပါတယ္။ဒီမွာ mass ဆုိတာ ျပည္သူ လူထုၾကီးလုိ႕ အဓိပါယ္ရပါတယ္။ျပည္သူလူထုၾကီးရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဒီမွာလည္း ျပႆနာ တက္ပါတယ္။“ျပည္သူ လူထု”ဆုိတာ ဘာကုိ ေျပာတာလဲ။ ဥေရာပမွာ စက္မႈေတာ္လွန္ေရး မထြန္းကားခင္တုန္းကေတာ့ ရွင္းတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္သူ အာဏာပုိင္ လူတန္းစား မဟုတ္ရင္က်န္တာ အကုန္ ျပည္သူ လူထုပဲ။ ဒါေပမယ့္ စက္မႈေတာ္လွန္ေရးနဲ႔ အတူ အရင္းရွင္ စနစ္ဟာ ပီျပင္လာေလ“ျပည္သူလူထု”ဆုိတဲ႔စကားလုံး အဓိပါယ္ဟာ ျပဳိကြဲလာေလပါပဲ။ဥပမာ“ လူလတ္တန္းစာ ဓနရွင္ ပညာတတ္”ဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားထဲမွာ အရာ ရွိငယ္ ျဖစ္နုိင္သလုိ အဲဒီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားေအာက္မွာ ဘဝျပဳ က်င္လည္ က်က္စားရတာလည္း ရွိျပန္တယ္။“ျပည္သူလူထု”ကုိ နုိင္ငံေရးအရ အက်ဳိးစီးပြားတခုခုအတြက္ သုံးတဲ႔ စကားလုံး အသုံးအႏႈန္းအျဖစ္လည္း ျမင္နုိင္ပါတယ္။ အေနာက္တုိင္း မေျပာပါနဲ႔ဦး။အေရွ႕တုိင္းျဖစ္တဲ႔ အိႏၵိယ၊ ဂ်ပန္၊ တရုတ္(တုိင္ေပ)၊ မေလးရွား၊ ထုိင္းစတဲ႔ ဒီမုိကေရစီ တုိင္းျပည္ေတြမွာ ပါတီ နိုင္ငံေရးသမားေတြဟာ မဲဆြယ္ခ်ိန္ကာလမွာ “ျပည္သူ လူထု”ဆုိတဲ႔ စကားကုိ အေတာ ္သုံးပါတယ္။ အသည္းၾကားက မဲျပားေတြ ရျပီး နုိင္ငံေရး လုပ္ကုိင္မႈ အာဏာရလုိက္တာနဲ႔“ျပည္သူ လူထု”ဆုိတဲ႔ စကားလုံးကုိ ေပၚလစီ၊ အနာဂတ္၊စီမံကိန္း ဆုိတဲ႔ စကားလုံးေတြနဲ႔ အစားထုိးလိုက္ပါေတာ့တယ္။တခ်ိန္တုန္းက မာ့က္စ္ ဝါဒ ထြန္းကားစဥ္က ျပည္သူ လူထုကုိ အဖိႏွိပ္ခံနဲ႔ တြဲသုံးတာ ရွိခဲ႔ဖူးပါတယ္။အဲသလုိ အဖိႏွိပ္ခံ မဟုတ္ေတာ့ဘဲအခြင့္အေရးေတြ ရရွိလုိ႕အမ်ားစုူရဲ့ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ ခံရတဲ႔ အစုိးရ လက္ေအာက္မွာ “ျပည္သူ လူထု”ရဲ့ အဓိပါယ္ဟာ ဘယ္လုိေျပာင္းလဲ သြားမလဲ။ အရင္းရွင္ စနစ္ ဖြ႕ံျဖဳိ်းတဲ႔ တုိင္းျပည္ေတြမွာေတာ့ “ျပည္သူလူထု”ေတြဟာ ထုတ္လုပ္တဲ႔ ကုန္ပစၥည္းေတြကုိဝယ္ယူစားသုံးၾကသူေတြ ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ဝယ္ယူစားသုံးသူေတြရဲ့ အၾကဳိက္နဲ႔ အမွန္တကယ္ လုိအပ္ခ်က္ေတြကုိ အရင္းစုိက္ထူျပီး ပြားမ်ားေအာင္ ျပဳလုပ္၊ မ်ားမ်ားၾကဳိက္ မ်ားမ်ား ဝယ္ယူ လက္ခံ၊ မ်ားမ်ား ထုတ္လုပ္ဆုိတဲ႔ နိယာမကုိ က်င့္သုံးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ထုတ္လုပ္တဲ႔ ပစၥည္းေတြထဲမွာ ရုပ္ဝတၳဳ ပစၥည္းေတြ ပါသလုိ စိတ္ပစၥည္းေတြ ျဖစ္တဲ႔ စာေပ၊ ဗဟုသုတ၊ ေဖ်ာ္ေျဖေရးေတြလည္း ပါ ပါတယ္။အဲသလုူိနဲ႔ လူထု ယဥ္ေက်းမႈ Mass Culture ကုိ ထုတ္လုပ္ရာကေန အမ်ားၾကဳိက္ ယဥ္ေက်းမႈ Popular culture ျဖစ္လာတယ္လုိ႕လည္း ဆုိပါတယ္။တဖန္ မဖြ႕ံျဖဳိးေသးတဲ႔ ေက်းလက္နဲ႔ ဖြံ႕ျဖဳိးတဲ႔ ျမဳိ႕ျပတုိ႔ရဲ့ ကြာဟမႈအေပၚ မူတည္ျပီး ေက်းလက္ ယဥ္ေက်းမႈကုိ folk culture လုိ႕ေခၚျပီး ျမဳိ႕ျပ ယဥ္ေက်းမႈကုိ popular culture လုိ႕ ေခၚလာတာ ရွိပါတယ္။Pop ပစၥည္း(ရုပ္/စိတ္)ေတြဟာ ေက်းလက္မွာထက္ ျမဳိ႕ျပမွာ ပုိမ်ားျပား က်ယ္ျပန္႕လုိ႕လည္း ျဖစ္ပါတယ္.။ ေတာသီခ်င္းလုိ႔ ေျပာၾကတဲ႔ ဂီတ အမ်ဳိးအစားနဲ႔ Pop,Rock,Rap,Hip Hop စတဲ႔ ဂီတ အမ်ုိးအစားေတြ ယွဥ္ၾကည့္ရင္ သေဘာေပါက္နုိင္ပါလိမ့္မယ္။ ျမဳိ႕ဟာ ေတာထက္အဆင့္ျမင့္တယ္ဆုိရင္ pop ယဥ္ေက်းမႈဟာ ေက်းလက္ ယဥ္ေက်းမႈထက္ အဆင့္ျမင့္တယ္ ဆုိတဲ႔ သေဘာပါ သက္ေရာက္ေတာ့တယ္။ျမဳိ႕ၾကီးျပၾကီးေရာက္ ေတာသူ ေတာသားနဲ႔ ေက်းလက္ ေတာရြာေရာက္ ျမဳိ႕ၾကီးသူ ျမဳိ႕ၾကီးသားတုိ႔ရဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ သဟဇာတ မျဖစ္တာေတြကုိ ရုပ္ရွင္ေတြ၊ သီခ်င္းေတြမွာ ၾကည့္ရ ၾကားရဖူးမွာပါ။ ဒီလုိ ရုပ္ရွင္ မ်ဳိး ဒီ လုိ သီခ်င္းမ်ဳိးေတြမွာ ၾကည့္ရၾကားရဖန္မ်ားတာက ေရာမႏၱိက အယူအဆ ျဖစ္တဲ႔ ေက်းလက္ လူေနမႈရဲ့ ရုိးသား ျဖဴစင္မႈနဲ႔ ျမဳိ႕ျပ လူေနမႈရဲ့ အေပၚယံ ဆန္မႈ၊ ရုပ္ဝတၳဳပစၥည္း တန္ဖုိးထားျခင္းအေပၚ အေျခခံမႈ၊ အကာသာ ေတာက္ပျပီး အႏွစ္မဲ႔မႈ၊ ကုိယ္က်င့္တရား ကင္းမဲ႔မႈ၊ ရက္စက္ အနုိ္င့္က်င့္မႈတုိ႔အားျပဳိင္ထားျခင္းပါပဲ.။ ဒါေတြဟာ pop ယဥ္ေက်းမႈကုိ ေဝဖန္သေေယာင္ေယာင္ ရွိေပမယ့္ Pop ယဥ္ေက်းမႈ ျပန္ျဖစ္ေနတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ေရာင္းတန္းဝင္ ရုပ္ရွင္၊ေရာင္းတန္းဝင္ သီခ်င္းေတြေပါ့။ ေရာင္းတန္းဝင္ျခင္း ကုိယ္တုိင္က Pop ယဥ္ေက်းမႈရဲံ့ ရည္ရြယ္ခ်က္နဲ႔ တန္ဖုိးေတြျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။



Pop ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ မီဒီယာ ရဲ့ ဆက္ႏြယ္မႈဟာလည္း ထင္ရွားတဲ႔ အခ်ိတ္အဆက္ ျဖစ္ပါတယ္။ကုိင္း ကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကုိင္းမွီပါပဲ။Pop ယဥ္ေက်းမႈကုိ မီဒီယာနဲ႔ ျဖန္႕ျဖဴး ေရာင္းခ်တာျဖစ္ျပီး မီဒီယာကလည္း Popယဥ္ေက်းမႈေပၚ မွီခုိလာရတာ ရွိပါတယ္။ မီဒီယာဆုိတဲ႔ ေနရာမွာလည္း ပုံႏွိပ္ မီဒီယာ၊ ရုပ္/သံ မီဒီယာ လွ်ပ္စစ္ မီဒီယာ အျပင္ တေယာက္နဲ႔ တေယာက္ သတင္းျဖန္႕ခ်ီတဲ႔ႏႈတ္ေျပာမီဒီယာလည္း ရွိပါတယ္။မီဒီယာ ကုိယ္တုိင္ကလည္း pop ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္း ျဖစ္ေနတတ္ျပန္ပါတယ္။ ရုပ္သံအစီအစဥ္ေတြ၊Fmေရဒီယုိအစီအစဥ္ေတြ၊ စာနယ္ဇင္းေတြ ၊ အင္တာနက္က ဝက္ဆုိက္ဒ္ေတြ ၊Chat Room ေတြ ၊ ေၾကာ္ျငာေတြ။ ေၾကာ္ျငာ သီခ်င္းေတြမွာဆုိရင္ Pop ယဥ္ေက်းမႈရဲ့ ဂီတ(အႏုပညာ)ေလာကက လာတဲ႔ သီခ်င္းေကာင္း၊ သံစဥ္ေကာင္းေတြကုိယူျပီးေၾကာ္ျငာ စာသားေတြနဲ႔ အစားထုိး ပစ္လုိက္တာဟာေၾကာက္စရာ၊ စိတ္ပ်က္စရာ၊ ေဒါသထြက္စရာေတြ ျဖစ္သလုိ ေပ်ာ္စရာ ရႊင္စရာလည္း ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ရယ္စရာ မဟုတ္တဲ႔ ရယ္စရာ တမ်ဳိးလည္း ျဖစ္ပါတယ္။မူလ အဂၤလိပ္၊ဂ်ပန္၊ တရုတ္သီခ်င္းကုိသံစဥ္မပ်က္ျမန္မာစာသားထည့္ျပီးေကာ္ပီလုပ္၊အဲဒီသီခ်င္းဟာ“ေပါက္”၊ ေပါက္တဲ႔ သီခ်င္း သံစဥ္ကုိ ယူျပီး ျမန္မာ သီခ်င္း စာသား ေနရာမွာ ျမန္မာေၾကာ္ျငာ စာသားနဲ႔ အစားထုိး၊ အဲဒါလည္း ေပါက္ျပန္ေရာ၊။ မပ်င္းရိေသးတဲ႔ အထိ မဟုတ္ရင္“အသစ္”မထြက္ေသးတဲ႔ အထိ cop to copyနဲ႔ ေပါက္ to ေပါက္ပါပဲ။ pop ယဥ္ေက်းမႈနယ္ပယ္ထဲမွာ ေပါက္တာဟာလည္း ႏွယ္ႏွယ္ရရေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ မဂၢဇင္းေတြကုိ ၾကည့္လုိက္ရင္လည္း pop ယဥ္ေက်းမႈကုိ တန္းျမင္ရတာပဲ။ (အဆင့္ျမင့္)စာေပ(အႏုပညာ)သက္သက္ကုိပဲ တင္ဆက္ ျဖန္႕ခီ်တဲ႔ မဂၢဇင္းအနည္းစု (ဥပမာ ပိေတာက္ ပြင့္သစ္)ကလြဲလုိ႔ မဂၢဇင္း အမ်ားစုဟာ pop နဲ႔ ရွင္သန္ pop ၾသဇာခံ၊ pop ယဥ္ေက်းမႈ ျဖန္႕ခ်ီတဲ႔ တာဝန္ကုိ ေက်ပြန္စြာထမ္းေဆာင္ေနၾကတာကုိ ေတြ႕ရပါတယ္။ ယေန႔လက္ရွိ နုိင္ငံအဝွမ္း စီးပြားေရး အေျခအေန၊ ပညာေရး
အေျခအေန။က်န္းမာေရး အေျခအေန၊ အလုပ္ အကုိင္ ရွိမႈ အေျခအေန၊ ေဂဟစနစ္ အေျခအေန၊ နုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး အေျခအေန၊
သဘာဝေဘးဒဏ္ ၾကဳိတင္ ကာကြယ္တားဆီးေရး အေျခ အေန၊စသည္တုိ႕ထက္ pop ယဥ္ေက်းမႈ လႊမ္းမုိး ျဖန္႕ခ်ီတာကုိ အလြယ္
တကူ ေတြ႕ျမင္ ဖတ္ရွဳ ႏွစ္သက္ ၾကည္နဴးႏွစ္သက္ စရာေတြ ပါပဲ။ မီဒီယာတုိင္း လုိလုိမွာ pop ယဥ္ေက်းမႈ ရဲ့ နယ္ပယ္တုိင္း ၊ ပစၥည္း
တုိင္းဟာ မီဒီယာကုိ မိမိရရ သုံးတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ မီဒီယာက တြင္တြင္ ျဖန္႕ခ်ီတဲ႔ pop ယဥ္ေက်းမႈ နယ္ပယ္ေတြကေတာ့ ထင္ေပၚ
ေက်ာ္ၾကားတဲ႔ အႏုပညာ ၾကယ္ပြင့္ Celebrity တုိ႔ရဲ့ သတင္း အင္တာဗ်ဴးနဲ႔ လက္တေလာလုပ္ကုိင္ ေဆာင္ရြက္ေနမႈမ်ားဟာ အဓိကေနရာ ယူၾကပါတယ္.။အဲဒါ ျပီးရင္ ရုပ္ရွင္၊ ဂီတ၊ အားကစား၊ ဖက္္ရွင္၊တကၠနုိ္ေလာဂ်ီ၊ က်န္းမာေရး၊ အလွျပင္ေရး၊ဘာသာ ေ၇း၊အခ်စ္ေရး၊အိမ္ေထာင္ေရး၊ ေဗဒင္၊ နုိင္ငံျခား ဘာသာ စကား သင္ယူျခင္း၊ နုိင္ငံျခားမွာ ေက်ာင္း သြားတက္ျခင္း။ခရီးသြားျခင္.၊ပန္းအုိးထုိးနည္း၊ခ်က္ျပဳတ္နည္းနဲ႔ မပါမျဖစ္ ေၾကာ္ျငာေတြ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ဟာ popယဥ္ေက်းမႈPopေလာကထဲကေန႕စဥ္က်င္လည္ေနရတာကုိမျငင္းနုိင္ၾကပါတကား.။

pop ယဥ္ေက်းမႈ ကုိ တကၠသုိလ္ ပညာရပ္ တခု အျဖစ္ တကၠသုိလ္ေတြမွာ ၁၉၇၀-၁၉၈၀ကတည္းကစတင္ေလ့လာခဲ႔တာ ေတြ႕ရ
ပါတယ္။ Popular Culture Studies လုိ႕ ေခၚပါတယ္။Communication Studies နဲ႔ Cultural Studies ဘာသာရပ္ ႏွစ္ခုကုိ ပူး“
ေပါင္းလုိက္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒီဘာသာ ရပ္မွာ Popular Culture ကုိ ခ်ဥ္းကပ္တဲ႔ အစဥ္အလာ သီအုိရီ သုံးခုကုိ တင္ျပပါ့မယ္။ပထမဆုံး
ျဖစ္တဲ႔ Mass Society သီအုိရီဟာ ၁၉ ရာစု စက္မႈေတာ္လွန္ေရး ျဖစ္စဥ္ၾကီးေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာတဲ႔ အလုပ္တာဝန္ ခြဲေဝမႈ၊။အၾကီး
စား စက္မႈ လုပ္ငန္းၾကီးေတြ ဖြဲ႕စည္းမႈ၊ ျမဳိ႕ျပ လူဦးေရး မ်ားလာမႈ၊ အေရးၾကီးတဲ႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ေတြ ခ်တဲ႔ ဗဟုိခ်ဳပ္ကုိင္မႈ စနစ္ ပိုမို
ၾကီးထားလာမႈ၊ နုိင္ငံတကာ ဆက္သြယ္ေရးစနစ္ ထြန္းကားလာမႈနဲ႔ လူထု နုိင္ငံေရးလႈပ္ရွားမႈတုိ႕ ၾကိးထြားလာမႈ တုိ႕အားျဖင့္
ေပၚေပါက္လာတဲ႔ Mass Society ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ Mass Society ဆုိတဲ႔ အသုံးအႏႈန္းကုိ အရင္းရွင္ စနစ္ကုိ ဆန္႕က်င္တဲ႔ ေတာ္ဝင္
မင္းမ်ုိး မင္းႏြယ္တုိ႔ ဘက္က စတင္ သုံးစြဲခဲ႔တာ ျဖစ္တယ္။ အထက္တန္းလႊာ ေတာ္ဝင္ လူတန္းစား အဖြဲ႕အစည္းနဲ႔ ကြဲျပားျခားနားဖုိ႔
သုံးတာ ျဖစ္တယ္။ေတာ္ဝင္ အထက္တန္းလႊာ မဟုတ္ရင္ သာမန္ ျပည္သူလူထုပဲေပါ့။ စက္မႈေတာ္ လွန္ေရးရဲ့ ဂယက္ျဖစ္တဲ႔
အသိဥာဏ္မ်ား၊ အေတြးအေခၚမ်ား ဖြံ႕ျဖဳိးလာမႈေၾကာင့္ အစဥ္အလာ ယုံၾကည္မႈေတြ။တန္ဖုိးေတြ၊ ေနမႈထုိင္မႈ ပုံစံေတြ ျပဳိကြဲလာပါတယ္။
အစဥ္အလာအရ အာဏာပါဝါ ၾကီးစုိးတဲ႔ ဗဟုိ႒ာနေတြကလည္း အင္အား ေလ်ာ့နည္းလာပါတယ္။တခ်ိန္တည္းမွာ အဆင့္ျမင့္ အနု
ပညာရပ္ေတြကုိ ကာကြယ္ ေစာင့္ ေရွာက္ဖုိ႔ အတြက္ အမ်ားျပည္သူနဲ႔ ကင္းကြာေအာင္ ျဖတ္ေတာက္ ပစ္လုိက္ပါတယ္။အဆင့္ျမင့္
အႏုပညာကုိ အထက္တန္းလႊာကသာ ပုိ္င္ဆုိင္ ခံစားဖုိ႕ ျဖစ္တယ္။ေရာင္းကုန္ ပစၥည္း တခုလုိေစ်းကြက္ဝင္ အမ်ားျပည္သူ ယဥ္ေက်း
မႈနဲ႔ စစ္မွန္ သန္႕စင္လြတ္လပ္တဲ႔ အဆင့္ျမင့္ အနဳပညာတုိ႔ကုိ တမင္ ခြဲပစ္လုိက္တာျဖစ္တယ္။“လူယဥ္ေက်း”တုိ႔ရဲ့ အနုပညာ
အေမြကုိ“လူရုိင္း”တုိ႕ရဲ့ “ယဥ္ေက်းမႈ”နဲ႔ ေရာေထြး မသြားေအာင္ စည္းျခားလုိက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ဒီလုိ အျမင္ ထားရွိသူေတြထဲမွာ
Modernism ကုိ ဦးေဆာင္ခဲ႔တဲ႔ Ezra pound တဲ႔ T.S Eliotတုိ႕ ပါဝင္ၾကပါတယ္။ပညာတတ္ေတြရဲ့ အနုပညာကုိ “အ” သုံးလုံး
မေက်တဲ႔ လူျပိန္းေတြ လက္ထဲ ေရာက္မသြားေအာင္လုပ္ေဆာင္လုိက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ Art နဲ႔ Mass Culture ကုိ ခြဲလိုက္တာ ျဖစ္
ပါတယ္။

ဒုတိယ သီအုိရီကေတာ့ Frankfurt ေက်ာင္းေတာ္ရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း Culture industry သီအုိရီ ျဖစ္တယ္။ဒီသီအုိရီ အရေတာ့ ျပည္သူလူထုရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈကုိ ဝယ္ယူ စားသုံးသူ အရင္းရွင္ ဝါဒရဲံ့ ယုတၱိေဗဒနဲ႔ တမင္ ျပဳလုပ္ ဖန္တီးထားတာ ျဖစ္တယ္။ဒီ Culture industry ဟာ ျပည္သူလူထုရဲ့ ေနမႈ ထုိင္မႈက အစ ေတြးေခၚစဥ္းစား ခံစားမႈ အထိ ခ်ဳပ္ကုိင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ပထမသီအုိရီ ျဖစ္တဲ႔ aristoc-ratic view မွာ အထက္တန္းစား အဆင့္ ျမင့္ aristocratic art ။ Culture နဲ႔ mass culture ဆုိတာ ကြဲျပားေသးတယ္။ ဒီ culture industry သီအုိရီမွာေတာ့ ေအာင္ျမင္သြားတဲ႔ အရင္းရွင္ စနစ္ရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ ထုတ္လူပ္မႈထဲမွာ အားလုံးပါဝင္သြားေတာ့တယ္။ စနစ္ဟာ အနုိင္ရျပီး စနစ္ရဲ့ ယႏၱရား လည္ပတ္မႈ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းေတြဟာ အမ်ားျပည္သူေတြရဲ့ဘဝေတြကုိထိထိမိမိခ်ဳပ္ကုိင္လာေတာ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

တတိယ သီအုိရီကေတာ့ လစ္ဘရယ္-ဗဟုအယူ ဝါဒနဲ႔ ကုိက္ညီပါတယ္။ “တုိးတက္တဲ႔ အီေဗာ္လူးရွင္း”ဝါဒလုိ႔လည္း ေခၚၾကပါတယ္။.
ဒီသီအိုရီအရ အရင္းရွင္ စီးပြားေရး စနစ္ဟာ တသီးပုဂၢလ လူသားအားလုံးကုိ တန္းတူ အခြင့္အေရးရၾကတဲ႔ ဒီမုိကေရစိ လူ႕အဖြဲ႕အ
စည္းရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ ပါဝင္ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြင္နုိင္ခြင့္ေတြ ေပးထားတာ ျဖစ္တယ္။အမ်ားျပည္သူအတြက္ ပညာေရး၊ အားလပ္
ခ်ိန္ ပုိမုိ ရရွိေရး၊ ဓာတ္ျပားေတြ စာအုပ္ေတြ ပုိမုိ ေစ်းသက္သာစြာ ဝယ္ယူ ရရွိနိုင္ေရး စတဲ႔ အခြင့္အလမ္းေတြကုိ အမ်ားျပည္သူူေတြကုိ ေပးထားတာ ျဖစ္တယ္။ ဒီသီအိုရီအရ အထက္က စီးမုိးခ်ဳပ္ကိုင္ လႊမ္းမိုးမႈဆုိတာ မရွိပါဘူး.။ Popular culture ဟာအဆင့္ျမင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္တဲ႔ င့ါ culture ကုိ မျခိမ္းေျခာက္ေပမယ့္ အမ်ားျပည္သူရဲ့ လုိအပ္ခ်က္ကုိ စစ္မွန္စြာ ေဖာ္ျပတဲ႔ယဥ္ေက်းမႈအျဖစ္ကုိယ္တုိင္ ခံယူတာ ျဖစ္တယ္။ ဆုိလုိတာက ငါ့ culture ဟာ အမ်ားျပည္သူ လူထုူရဲ့လိုအပ္ခ်က္ေတြခံစားခ်က္ေတြကုိမေဖာ္ျပနုိင္ဘူးအမ်ားျပည္သူရဲ့ popular culture က သာလွ်င္ အမ်ားျပည္သူရဲ့ ဘဝအမွန္ကုိေဖာ္ျပနုိင္တယ္လုိ႕ လက္ခံထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။

Popular Culture Studies ဟာ Aristocratic View ကုိ ပစ္ပယ္သလုိ Frankfurt ေက်ာင္းေတာ္ရဲ့ အျမင္ကုိလည္း ဆန္႕က်င္ၾကတာ
ေတြ႕ရပါတယ္။Aristocartic view က ျမင္သလုိ Pop ယဥ္ေက်းမႈဟာ အေပါစား၊အဆင့္နိမ့္၊ ယဥ္ေက်းမႈလုိ႕ မျမင္ဘဲ အမ်ားျပည္သူ
ရဲ့လိုအပ္ခ်က္ေတြကိုအမွန္တကယ္ျဖည့္ဆည္းေပးတယ္လို့ျမင္မိပါတယ္။ဖြံ ့ျဖိ ုးစနိုင္ငံေတြရဲ့ျပည္သူလူထုအမ်ားစုရဲ့စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာလို
အပ္ခ်က္ေတြကိုျဖည့္ဆည္းေပတာမ်က္ျမင္ကိုယ္ေတြ ့ရွိနိုင္ပါတယ္။တန္ဖိုးသက္မွတ္ခ်က္တစ္ခုခုအရ အဆင့္နိမ့္ေပမယ့္ သာမန္လူထုရဲ့ဆာေလာင္မွုကိုျဖည့္ဆည္းေပးနိုင္တာေတြရျပီးအမ်ားျပည္သူလူထုကလည္းလုိလုိလားလားလက္ခံတာကုိေတြ႕နုိင္ပါတယ္။Frankfurt ေက်ာင္းေတာ္ကုိေတာ့ မလုိလား အပ္ဖြယ္ အဆုိးျမင္ ရွဳေထာင့္လုိ႕ သတ္မွတ္ပါတယ္.။ အမ်ားျပည္သူကုိ အသိဥာဏ္ မရွိတဲ႔ လုပ္သမွ်ခံမယ့္ စက္ရုပ္ေတြလုိ႔ သေဘာထားတာကုိ ဆန္႕က်င္ပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူမွာလည္း ဝါဒျဖန္႕တာကုိ ဆန္႕က်င္တတ္တဲ႔ အခံရွိၾကတယ္လုိ႔ မွတ္ယူပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈကုိ တခုတည္းေသာ အေဆာက္ အအုံၾကိးလုိ႕ မျမင္ဘဲ သီျခားအက်ဳိးစီးပြားေတြေၾကာင့္သီးျခားစီ ျဖစ္ေပၚလာၾကတဲ႔ discourse နယ္ပယ္ေတြရဲ့ ရွဳပ္ေထြးတဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမႈလုိ႔ပဲ ျမင္ပါတယ္.။

အဲဒီလုိ discourse နယ္ပယ္ အသီးသီးနဲ႔ ဖြဲ႕စည္းထားတာ ျဖစ္တဲ႔ အတြက္ ဘယ္အစုအဖြဲ႕ တခုခုကမွ နယ္ပယ္ အားလုံးအေပၚလႊမ္းမုိးခ်ဳပ္ကုိင္ နုိင္မႈ မရွိဘူးလုိ႔ဆုိပါတယ္.။ တဖန္ ထုတ္လုပ္သူန႔ဲ စားသုံးသူကုိ ဆန္႕က်င္တဲ႔ ဘက္ႏွစ္ဘက္လုိ႔ မျမင္ဘဲအညမည ျဖစ္ေပၚတယ္လုိ႔ ျမင္ပါတယ္။ စားသုံးသူထဲကပဲ ထုတ္လုပ္သူ ျဖစ္လာနုိင္သလုိ ထုတ္လုပ္သူ တစုစုကလည္း အျခားထုတ္လုုပ္မႈ ကုိ စားသုံးသူေတြလည္း ျဖစ္လာနုိင္ပါတယ္။အထက္ပါ သိအုိရီႏွစ္ခုစလုံးရဲ့ အားနည္းခ်က္ကေတာ့ အႏုပညာရွင္ကုိလူ႕အဖြဲ႕အစညး္နဲ႔ ကင္းကြာ သြားေစျခင္းပါပဲ.။Aristocratic view ဘက္ကၾကည့္ရင္ အႏုပညာဟာ အဆင့္ျမင့္တန္ဖုိးျမင့္ ပစၥည္း၊ပညာတတ္ ပစၥည္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ သမုိင္းေၾကာင္း ေနာက္ခံ တခုလုံးကေန ဖူးပြင့္လာတဲ႔ အထက္တန္း ပစၥည္း ျဖစ္တဲ႔ အတြက္အဆင့္နိမ့္ Pop ယဥ္ေက်းမႈ ပစၥည္းနဲ႔ ခြဲျခား လာရာကေန လူနည္းစုပဲ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံဖန္တီး ခံစားရတဲ႔ ဆင္စြယ္ေမွ်ာ္စင္ထဲ ေရာက္သြားရပါေတာ့တယ္။ Frankfurt ေက်ာင္းေတာ္ရဲ့ အျမင္ဘက္က ၾကည့္ရင္ ဓနရွင္တုိ႔ရဲ့ ထုတ္လုပ္ထားတဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈထဲမပါဝင္ဘဲ အဲဒီ ယဥ္ေက်းမႈကုိ ဆန္႕က်င္ဖုိ႔ အဲဒီ ယဥ္ေက်းမႈထဲက ထြက္လုိက္တာနဲ႔ တျပဳိနက္တည္း သူလည္းပဲ ဆင္စြယ္ေမွ်ာ္စင္ထဲ ေရာက္မွန္း မသိ ေရာက္သြားပါေတာ့တယ္။အဲသလုိ ဆင္စြယ္ ေမွ်ာ္စင္ထဲ ေရာက္သြားျပိး ဆင္္စြယ္ ေမွ်ာ္စင္ထဲမ်ာပဲ အခ်င္းခ်င္းဖတ္ဖုိ႕ေရး၊ အခ်င္းခ်င္းပဲ နားလည္တဲ႔ ပစၥည္းေတြ လုပ္ျခင္းဟာ စနစ္ကုိ တဘက္တလမ္းကင အေထာက္အကူ ျပဳရာ ျဖစ္သြားျပန္ပါတယ္ လုိ႔ ဆုိပါတယ္.။ Liberal ဗဟုရွဳေထာင့္ရဲ့ အားနည္းခ်က္ကေတာ့ လူ႕အဖြဲ႔အစည္းဝင္ တသီးပုဂၢလ လူသားေတြဟာ အခြင့္အေရးေတြ တန္းတူ ရရွိၾကရျပီး အထက္စိးက လႊမ္းမုိးၾကီးစုိးခ်ဳပ္ကုိင္တာလည္း မ၇ွိေတာ့ဘူးလို႔ ယူဆတဲ႔ အတြက္ သူတုိ႕ရဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ သူတုိ႔ရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ တည္ေဆာက္မႈကုိ ျပန္လည္ ဆန္းစစ္ေဝဖန္ သုံးသပ္တဲ႔ အပုိင္း၊ အားနည္း သြားတယ္လုိ႔ဆိုပါတယ္။ျမင္သာတဲ႔ ၾကီးစုိး လႊမ္းမုိးမႈ အပုိင္း မရွိေပမယ့္ မျမင္သာတဲ႔ ၾကီးစုိး လႊမ္းမုိးမႈေတြကုိ မျမင္တ႔ဲအတြက္လုံးဝလြတ္ေျမာက္/လြတ္လပ္ သြားျပိဆုိတဲ႔ အထင္မွားမႈမ်ဳိးကုိ ေရာက္ရွိသြားနုိင္ပါတယ္။ အဲသလုိေရာက္ရွိသြားရင္လည္းလူ႕အဖြဲ႕အစည္းထဲ အမွန္တကယ္ ရွိေနေသးတဲ႔ ၾကီးစုိး လႊမ္းမုိးမႈေတြကုိ ေရွာင္ဖယ္ ပစ္လုိက္သလုိ ျဖစ္သြားျခင္းအားျဖင့္ ဆင္စြယ္ ေမွ်ာ္စင္ထဲ တနည္းနည္းနဲ႔ ေရာက္ရွိသြားၾကျပန္တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။


Postmodernism ရွဳေထာင့္ကၾကည့္မယ္ဆုိရင္ မဟာ ဇာတ္လမ္းၾကီးေတြ ေမွးမွိန္ေပ်ာက္ကြယ္သြားျပီလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ မဟာဇာတ္လမ္းၾကီးေတြ ဆုိတာက ျငင္းခ်က္ထုတ္စရာ မရွိ၊ ခၽြင္းခ်က္မရွိ ဘက္စုံမွန္ကန္ျပီး ဘယ္အရာမဆုိ ေရွ႕ေနာက္ညီညြတ္တဲ႔ ရွင္းလင္းခ်က္ေတြရဲ့ လမ္းျပမႈ ေအာက္မွာ တိက်မွန္ကန္ျပီး ခုိင္မာတဲ႔ အေျဖေတြကုိ ရရွိေစတဲ႔ သိမႈ အေဆာက္အအုံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။“သခင္”ေတြရဲ့ မဟာဇာတ္လမ္းၾကီးေတြျပဳိက်သြားတာနဲ႔ “သခင္”ေတြလည္း အလုိလုိ ျပဳိက်သြားပါတယ္။ စာေပမွာ ၾကည့္ရင္ စာၾကီး ေပၾကီးလုိ႔ သတ္မွတ္ထားျခင္း ေနာက္ကြယ္မွာ ဘယ္အင္အားစုေတြရဲ့ ဘယ္အက်ဳိးအတြက္ ဘယ္လုိ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ဘယ္လုိ ဗဟုိျပဳတည္ေဆာက္ ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ၾကျပီး ထိပါးလာသူေတြကုိ ဘယ္လုိ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ တန္ျပန္တုိက္ခုိက ္ထုိးစစ္ဆင္လာလည္းဆုိတာ ေလ့လာၾကည့္ရင္သိရွိနုိင္ပါတယ္.။စာေပသမုိင္း တည္ေဆာက္တဲ႔ အခါမွာ ဘယ္သူေတြ ပါဝင္၊ ဘယ္သူေတြ ေရွ႕တန္းတင္၊ဘယ္သူေတြ ပ ထုတ္သလဲဆုိတာ ေလ့လာၾကည့္ရင္ လႊမ္းမုိးၾကီးစုိးမႈ တခုခုကုိ ျပဳလုပ္ေနျခင္းပဲ ဆုိတာ ျမင္နုိင္ပါတယ္။ Postmo-Derm က ဒီဗဟုိခ်က္ထားရွိတဲ႔ မဟုတ္ဇာတ္လမ္းၾကီးေတြကုိ ျငင္းပယ္ပါတယ္။မဟာဇာတ္လမ္းၾကီးေတြ အစား သီးျခား ဇာတ္လမ္းငယ္ေတြ အစားထုိး ေနရာ ဝင္ယူလာၾကပါတယ္။ အားလုံး စုစညး္ ညီညြတ္ျပီး တမ်ဳိးတစားတည္း ရွိသေယာင္ေယာင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ ဒီလုိ ျဖစ္လာတဲ႔ အတြက္ Pop ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိတဲ႔ အခ်င္းအရာကုိလည္း ထိခုိက္လာပါေတာ့တယ္။ အကယ္၍ လူအမ်ားစုအတြက္ ျဖစ္ျဖစ္ လူအမ်ားစု အၾကဳိက္ျဖစ္ျဖစ္ ယဥ္ေက်းမႈပစၥည္းေတြကုိ ထုတ္လုပ္ၾကမယ္ ဆုိရင္ သီးျခားဇာတ္လမး္ငယ္ အပုိင္းအစအားလုံး ပါဝင္ေအာင္ သိမ္းသြင္းနိုင္မွာ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အခ်ဳိ႕ကုိ ရနူိင္မယ္။ အားလုံးကုိမရနုိင္ဘူး။ အဲဒီမွာ လက္ခံတဲ႔ အပုိင္းနဲ႔ လက္မခံတဲ႔ အပုိင္းဟာ အခ်င္းခ်င္း အျခား လုပ္ပစ္ပါတယ္။ လက္မခံသူေတြဟာ လက္ခံသူရဲ့ အျခား ျဖစ္သလုိ လက္ခံသူေတြဟာလည္း လက္မခံသူေတြရဲ့ အျခား ျဖစ္သြားပါေတာ့တယ္။ ဒါဟာ လက္ခံသူ၊ လက္မခံသူဆိုျပီး ဘက္ႏွစ္ဘက္ကုိ အၾကမ္းဖ်င္း ေျပာတာသာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ရွိတာက သတ္သတ္မွတ္မွတ္ စည္းမ်ဥ္းေတြ မရွိဘဲ အလ်ဥ္းသင့္သလုိ မိမိလုိရာ အက်ဳိးစီးပြားဘက္လုိက္ျပီး ေျပာင္းလဲ ေနၾကတဲ႔ အတြက္ အျခားေတြ အမ်ားၾကိး ရွိလာနုိင္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့Pop ယဥ္ေက်းမႈဆုိတာ တမ်ဳိးတစားတည္း အခုိင္အမာ ရွိေနတာ မဟုတ္ဘဲ ေရြ႕ေနတဲ႔၊ မတူညီတာေတြ ေပါင္းစပ္ပါဝင္ေနတဲ႔ တြဲလုိက္ကြဲလုိက္ ျဖစ္္ေနတဲ႔ အပုိင္းပုိင္းအစစေတြရဲံ့ ရွဳပ္ေထြးစြာ ဖြဲ႔စည္းမႈ Complex formation ပဲ ျဖစ္တယ္္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ Pop ယဥ္ေက်းမႈဟာၾကီးစုိးလႊမ္းတဲ႔ အုိက္ဒီေယာ္ေလာ္ဂ်ီတခုကုိ တင္းခံတုန္႕ျပန္နုိင္ေလမလားဆုိတဲ႔ ေမးခြန္းဟာ ေျဖရခက္တဲ႔ ေမးခြန္း ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။ Pop သေကၤတေတြ ျဖစ္တဲ႔ ေက်ာ္ၾကားသူေတြထဲမွာ သမၼတ ျဖစ္လာသူေတြ(အေမရိကန္ သမၼတ ေရဂင္)၊ ျပည္နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ျဖစ္လာသူေတြ(အာနုိးရႊာဇနဂၢာ)ရွိသလုိ အာဏာနဲ႔ မဆိုင္တဲ႔ နုိင္ငံတကာ ကိစၥေတြအတြက္ တင္ဆက္ေဖ်ာ္ေျဖသူေတြ ၊ ကုလသမဂၢရဲ့ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ အထူးသံတမန္ေတြ ျဖစ္လာတာေတြလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ Pop ယဥ္ေက်းမႈက မဟုတ္ဘဲ(အဆင့္ျမင့္)စာေပ(အႏုပညာ)ယဥ္ေက်းမႈထဲက Pop စာရင္းဝင္ popular ယဥ္ေက်းမႈထဲ ေရာက္သြားတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။.Pop နယ္ပယ္က မဟုတ္ဘဲ Pop နယ္ပယ္ထဲမွာ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံျပီး အထူးတလည္ ေနရာေပးခံရသူကေတာ့ နဲယ္ဆင္-မင္ဒဲလား ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မက္ေဒါနားနဲ႔ တန္းတူပါပဲ။ အဲဒါ ယေန႔အနည္းဆုံး အေနာက္တုိင္းမွာ ေတြ႕ရတဲ႔ Pop ယဥ္ေက်းမႈ ရွဳေမွ်ာ္ခင္း၊။

ဒီ Pop ယဥ္ေက်းမႈ ျမင္ကြင္းက်ယ္ ခပ္ရွဳပ္ရွဳပ္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကဗ်ာေရးသူေတြ၊ ကဗ်ာေတြနဲ႔ ဘယ္လုိ ပတ္သတ္လဲဆုိတာေမးရမယ့္ ေမးခြန္းတခု ျဖစ္တယ္ဆုိတာ ကၽြန္ေတာ္ ယုံၾကည္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကဗ်ာေရးသူေတြအေနန႔ဲ ကၽြန္ေတာ္တိ႔ု ကုိယ္တုိင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္တို႕ရဲ့ ကဗ်ာေတြဟာ ဒီPop ယဥ္ေက်းမႈရဲ့ အတြင္းမွာလား။ အျပင္မွာလား၊ စည္းမွာ ခြထုိင္ေနၾကသလား။ဘာျဖစ္လို႔လဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႕ မ်က္ေမွာက္မွာလည္္း ရွိ၊ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ ဝန္းရံထားျပိး လူအေတာ္မ်ားမ်ားအတြက္ အရွိတရားၾကီး၊ အမွန္တရားၾကီးေတြ ျဖစ္ေနတဲ႔ Pop ယဥ္ေက်းမႈ နယ္ပယ္ေတြနဲ႔ ပစၥည္းေတြကုိ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ကဗ်ာေရးသူေတြဘယ္လို ခ်ဥ္းကပ္ ကုိင္တြယ္ ဆက္ဆံမလဲ။ကဗ်ာသစ္ေရးခ်င္သူေတြ အတြက္ ဒီေမးခြန္းေတြထဲမွာ အတုိင္းအတာ တခုထိအေျဖျဖစ္နုိင္ေခ်ေတြဟာ အတုိင္းအတာ တခုအထိ ရွိေနမယ္ဆုိတာ ကုိလည္း ကၽြန္ေတာ္ ယုံၾကည္ပါတယ္။

မွတ္ခ်က္။ ။Pop Culture နဲ႔ ဆုိင္တဲ႔ အခ်က္အလက္ေတြကုိ ဝီကိပီးဒီးယားက ရရွိတာ ျဖစ္ပါတယ္.။အားလုံး ျပည့္ျပည့္စုံစုံ မဟုတ္
ဘူးဆုိတာကုိေတာ့ နားလည္ သေဘာေပါက္ေစခ်င္ပါတယ္။ ဒါဟာလည္း Postmodern အေျခအေနရဲ့ ျပယုဂ္တခု ျဖစ္တယ္လုိ႔
ကၽြန္ေတာ္ ျမင္ပါတယ္။


ေဇယ်ာလင္း..
၂၃ ၾသဂုတ္ ၂၀၀၈။

(ရုပ္ရွင္ေတးကဗ်ာ မဂၢဇင္းမွာပါတဲ႔ ေဆာင္းပါး တပုဒ္ပါ ခင္ဗ်ာ။ မနက္က စာအုပ္ပုံကုိ ၾကြက္ကုိက္ခံရတာေတြ႕လုိ႕ ျပန္ရွင္းရင္းနဲ႔ ေတြ႕ရ
တဲ႔ အပုိင္းအစ တခုပါ။ ဘယ္လထုတ္မွာ ပါခဲ႔တဲ႔ ေဆာင္းပါးမွန္း မသိေတာ့ပါဘူး.။ ေဇယ်ာလင္းရဲ့ ေအာက္က ၾသဂုတ္လ ၂၀၀၈ ဆုိတဲ့အ
တြက္ အဲေနာက္လေတြမွာ ပါတဲ႔ ေဆာင္းပါးပဲ ျဖစ္မွာပါ.။ ဘာပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ေပါ့ပ္ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ တနည္းမဟုတ္ တနည္း ဆက္သြယ္ေနရတဲ႔
ခင္ဗ်ားတုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႕ သတိျပဳ ဆင္ျခင္စရာ တခုခု ရလိမ့္မယ္ ထင္ပါတယ္။)

Popular posts from this blog

ပုိမုိညံ႔ဖ်င္းေသာ စိတ္ကူးထည္တုိ႔ျဖင့္ ဆက္လက္ရွင္သန္ေနႏုိင္ရန္ အားထုတ္မႈ (ျမင့္သန္း)

အိပ္ေဆး ေသာက္၍ အိပ္မေပ်ာ္နုိင္ေသာ ေရာင္စံုညမ်ား

ဝတၳဳတုိ မတိုရသည့္ အေၾကာင္း (ျမင့္သန္း)