လူတစ္ဦးခ်င္း စီ၏ အက်ဳိးစီးပြား ျပည္သူျပည္သား တို႔၏ အက်ဳိး စီးပြားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား

လူတိုင္း သို႔မဟုတ္ လူအသီးသီး တို႔တြင္ သီးျခားစီ တည္ရိွေနေသာ လိုအပ္မႈမ်ား၊ ရယူလိုမႈ မ်ားႏွင့္ သူ၏ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ စိတ္လက္ ကိုယ္ပါ ရယူ လုိမႈမ်ား၊ ဦးတည္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ရိွၾကေလသည္။
ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူက စာေမးပြဲ ေအာင္လိုျခင္း၊ ကုန္သည္က အျမတ္အစြန္း ရလိုျခင္း၊ ပညာရွင္က ပညာတတ္ လုိျခင္း၊ စစ္သူႀကီးက စစ္ေအာင္ႏုိင္ လုိျခင္း စသည္မ်ားမွာ လူတို႔၏ ေန႔စဥ္ဘ၀ ရပ္တည္ေရးႏွင့္ အသက္ေမြး ၀မ္းေက်ာင္းမႈ ျပဳရျခင္း နယ္ပယ္ အတြင္းမွ တရားေသာ ရယူလိုမႈ သို႔မဟုတ္ အက်ဳိး စီးပြားမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ လူမွန္လွ်င္ သူ၏ အသက္ အရြယ္၌ တည္ေသာ သိမႈအရ ရယူလိုမႈ၊ သို႔မဟုတ္ သူ၏အက်ဳိး စီးပြား၌ တည္ေသာ တစ္စံု တစ္ရာကို စိတ္၀င္တစား ရိွျခင္း၊ ရယူ လိုျခင္းမ်ား ရိွၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္သည္။

ေငြေၾကးအရ မခ်မ္းသာ ေသာေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ေငြေၾကးအရ မခ်မ္းသာ ၾကသျဖင့္ နက္နက္နဲနဲ ဆင္ျခင္ေတြးေခၚ တတ္ၾကျခင္း မရိွ သျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ထုိသို႔ ေတြးေခၚ ေနၾကကာ စိတ္၀င္စားမႈ၊ ရယူလုိမႈ၊ အက်ဳိးစီးပြား ျဖစ္ထြန္း လိုမႈမ်ား ရိွေနၾကျခင္း မဟုတ္ပါ။ ဤသို႔ ရိွေနျခင္းကို မည္သည့္ နည္းစနစ္၊ ဥပေဒ၊ ထိန္းကြပ္ၾကပ္ညႇပ္ မႈတုိ႔ႏွင့္မွ် ကန္႔သတ္၍မရ။ ႐ုပ္ပုိင္းဆုိင္ရာ ကန္႔သတ္မႈ မ်ား၌ ကန္႔သတ္၍ ရေကာင္း ရႏုိင္သည့္တုိင္ စိတ္ပိုင္းဆုိင္ရာ လြတ္လပ္မႈကို (အျခားသူက၊ ၀င္ေရာက္၍) ထိန္းေက်ာင္း ကန္႔သတ္၍ မရႏိုင္။ ထုိ႔ျပင္ လူအသီးသီး တုိ႔၏ အေျခခံ အျမင္၊ အသိကို ထိန္းခ်ဳပ္ ေျပာင္းလဲပစ္ရန္ ဆုိသည္မွာ လူ-လူခ်င္း ဆက္ဆံမႈ အတြင္း တရားေသာ အျပဳအမူ တစ္ရပ္ ျပဳမူျခင္း မဟုတ္။ အေၾကာင္းမွာ လူ၏ အေျခခံ အသိအျမင္ စသည္တုိ႔မွာ လူတုိ႔၏ ျဖစ္ေနရျခင္း အတြင္းမွ ေမြးရာပါ လုပ္ပုိင္ခြင့္မ်ား ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

သို႔ျဖစ္လွ်င္ လူအသီးသီး တို႔၏ ဆႏၵအရ စိတ္၀င္စား မႈမ်ား၊ ရယူ လုိမႈမ်ား၊ သို႔မဟုတ္၊ ပုဂၢလိက သိမႈတြင္ အေျခခံေသာ အက်ဳိးစီးပြား အျမင္မ်ား၊ အေတြးမ်ား၊ လက္ခံထားရိွ မႈမ်ားကို “ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား” ဟုေခၚဆုိေသာ အျမင္၊ အေတြး၊ လက္ခံ ထားရိွမႈမ်ား ျဖစ္ေအာင္ ေျပာင္းလဲကာ ေတြးေခၚ၍ ရႏိုင္ပါသည္ လားဆုိသည္မွာ စနစ္တက် ဆင္ျခင္ၾကည့္ရန္ လိုအပ္လာသည္။ ထုိ႔သို႔ ဆင္ျခင္ၾကည့္ရန္ ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားဟု သံုးႏႈန္း ေနၾကေသာ အသံုးအႏႈန္း (စာလံုး၊ စကားလံုး)ကို ျပက္သိကာ မွ်ပင္ျဖစ္ေစ၊ သိရန္ လိုအပ္ပါသည္။

စာလံုး၊ စကားလံုး အသံုး အႏႈန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ တင္ျပေဆြးေႏြး ပါရေစ။
ပထမ ဦးဆံုးေသာ အနက္ တစ္ခုမွာ Interest တစ္ခု ဆုိသည္မွာ တူညီေသာ ရည္မွန္းခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္၊ အေျမာ္အျမင္ တစ္စံုတစ္ရာ ရိွၾကေသာ အဖြဲ႕၊ အုပ္စု၊ အသင္းအပင္း စသည္ကို ဆုိလုိသည္။ သို႔ျဖစ္ရကား Interest သည္ ဦးတည္ ရည္မွန္းခ်က္ Objective သေဘာကို ေဆာင္သည္ျဖစ္ရာ၊ အက်ဳိးတူ ရည္မွန္းခ်က္ ရိွေသာအဖြဲ႕၊ အုပ္စု၊ အသင္းအပင္း Interest Group ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ သီးျခား စိတ္၀င္စား စရာ ျဖစ္ေသာ Special interest ဟူ၍ လည္းေကာင္း သံုးစြဲ ၾကေလသည္။

ထုိအနက္ ယူျခင္း၏ ေအာက္၌မွာပင္ မိမိကုိယ္ကုိ ျဖစ္ေစ၊ မိမိ၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ျဖစ္ေစသာ စိတ္၀င္စား ၾကျခင္း Self interest သို႔မဟုတ္ Selfish interest ကိုလည္း ထည့္သြင္း လက္ခံ တတ္ၾကသည္။ ဒုတိယ အနက္ တစ္မ်ဳိးမွာ ေရွ႕တြင္ ဆုိခဲ့သည္ ကဲ့သို႔ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္က ျဖစ္ေစ၊ လူတစ္စုက ျဖစ္ေစ သီးျခား စိတ္၀င္စားမႈ တစ္ခုခုတြင္ အေျခတည္ မိမိ(တို႔) ရည္မွန္းခ်က္ ရေအာင္ ယူေသာ၊ အျပဳအမူ၊ အေလ့အက်င့္ ပံုစံ Pattern of conduct ျဖစ္သည္ (အဂၤလိပ္လုိ ဆုိေသာ္၊ (A) Pattern of Conduct of an individual or group of individuals to reach a goal ဟု ဆုိရေပမည္။)။

တတိယ အနက္ တစ္ခုမွာ ဦးစားေပး ထားမႈတြင္ တည္သည့္ တစ္စံု တစ္ခုေသာ၊ တပ္မက္မႈ၊ ရယူလိုမႈ ျဖစ္သည္။ ဤ သေဘာ-မွာ၊ ပုဂၢလိက အဆံုး အျဖတ္၌ လံုးလံုးခ်ည္း တည္ေသာ အျမင္ျဖစ္သည္။ စတုတၱ အနက္မွာ၊ ဆင္ျခင္နည္းလမ္း တက် ေတာင္းဆိုမႈ ျပဳႏုိင္ေသာ (အျခားတစ္နည္း ဆုိရေသာ္၊ တရားသျဖင့္ ေတာင္းဆုိမႈ ျပဳႏုိင္ေသာ) တစ္စံုတစ္ရာ ျဖစ္သည္။ (The Object of a reasoned cliam ကိုဆုိလုိသည္။)။  ေနာက္ဆံုး အနက္ တစ္ခု၏ သေဘာမွာ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္သည္ သူ၏ဆႏၵ မရိွသည့္တုိင္၊ သို႔မဟုတ္ ရယူလိုမႈ မရိွသည့္တိုင္ စနစ္၊ စည္း၊ မူ၊ နည္းလမ္း၊ အစဥ္အလာ တစ္ခုခုေၾကာင့္ ရရိွသည့္ အက်ဳိးစီးပြား ျဖစ္သည္။ ဥပမာ မိဘ၏ ထိန္းေက်ာင္းပဲ့ျပင္ ေပးမႈေၾကာင့္ လိမၼာေရးျခား ရိွလာေသာ ကေလးငယ္ တစ္ဦး။

ျမန္မာတုိ႔၏ ဘာသာစကား ေဘာင္အတြင္း၌ Self interest ကို ကုိယ္က်ဳိးစီးပြား သို႔မဟုတ္ ကိုယ့္အက်ဳိး စီးပြားဟူ၍ လည္းေကာင္း။ National interest ကို ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး စီးပြားဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲ တတ္ၾကသည္။ ထိုအသံုး အႏႈန္းမ်ားမွာ ေရွးမဆြက ပင္လွ်င္ သံုးစြဲ လာခဲ့သည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္၊ ကၽြန္ေတာ့္ အေနျဖင့္ သီးျခားအသံုး အႏႈန္းတစ္ခု ထုတ္လုပ္မျပ လုိပါ။ ထုိအသုံး အႏႈန္းမ်ား၏ ရိွရင္းစြဲ ပရိ၀ုဏ္ အတြင္းမွပင္ ေဆြးေႏြး တင္ျပ လုိပါသည္။

တင္ျပ လုိသည္မွာ အသံုး အႏႈန္းထက္၊ ထုိ- အသံုးအႏႈန္း မ်ား၏ေနာက္မွ အနက္၊ အၫႊန္းမ်ားကို နားလည္ လြဲေနၾက ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာတို႔၏ ဘာသာစကား အေျခခံ ေန႔စဥ္သံုး ဘာသာစကား ေဘာင္ထဲတြင္ ရံဖန္ရံခါ ခလုတ္တိုက္၍ ေခ်ာ္လဲ ေနၾကရေသာ အေၾကာင္း တစ္ခုမွာ သာမန္ လူတုိ႔၏ ေန႔စဥ္သံုး ဘာသာစကား အတြင္းသို႔ ဘာသာေရး အေျခခံ နားလည္မႈကို အတင္း အဓမၼ ျပဳကာ ဆြဲသြင္းလုိက္ၿပီး ကိုယ္လိုသလို အနက္ေဖာ္ နားလည္ လက္ခံထား ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ “ငါ” “မိမိ” “I”  “Self” စသည္မ်ား နာမ္စားအျဖစ္ သံုးစြဲ လုိက္သည္ႏွင့္ ေန႔စဥ္ဘ၀ အတြင္းမွ သာမန္ လူတုိ႔ႏွင့္ တိုက္႐ုိက္ စပ္ဆုိင္ေသာ နားလည္ လက္ခံ ထားမႈကို ေက်ာ္ကာ၊ ဘာသာေရး အေျခခံ အတြင္းမွာ “အတၱ”ႏွင့္ ေရာေထြး လိုက္တတ္ၾကသည္။ သုိ႔ျဖစ္ရကား “ငါ့အက်ဳိး စီးပြား” “ငါ့ဆႏၵ” “ငါ့အျမင္” “ငါစိတ္၀င္စားတာ” ဟု ဆုိလို လွ်င္ပင္၊ သံသရာမွ မလြတ္ေျမာက္ ႏုိင္ေတာ့သည့္ အေသ ၀နာစ ဗာလနံ ဘ၀သို႔ အလိုအေလ်ာက္ ေရာက္သြား ၾကရေတာ့မည္ ကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေနသည္။

လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္၌ “ငါ့အက်ဳိး စီးပြား” “ငါ့ဦးစားေပးမႈ” “ငါ့အျမင္” “ငါစိတ္ ၀င္စားတာ” စသည္မ်ား ရိွျခင္းသည္ မွားယြင္းေသာ အျပဳအမူ မဟုတ္ (ေနာက္က ေရးသားခဲ့ေသာ အေရးအသား တြင္လည္း ေရးသားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း လမ္းသင့္ ေနေသာေၾကာင့္၊ ထပ္မံ ေရးသား ပါရေစ။)။ ႏို႔ဆာသျဖင့္ ကေလးငယ္ ငိုျခင္းသည္ သူ၏ “ငါ”တြင္ အေျခခံေသာ ဆာေလာင္ မြတ္သိပ္မႈ ျဖစ္သည္။ သူ႔ကို ႏုိ႔တုိက္ေကၽြး သူ၏ မ်က္ႏွာကို ျမင္ကာ သိရေသာ အသိသည္ သူ၏ “ငါ”တြင္ အေျခခံေသာ အသိျဖစ္သည္။ လူသည္ ျပည့္စံု လံုေလာက္ေသာ ဆင္ေျခကို စတင္ မတည္ေဆာက္ ႏုိင္ေသးသည့္ ကာလက စ၍ အေပါင္းအေဖာ္ ျပဳလာ ရသည္မွာ အျခားသူမ်ား မဟုတ္။ သူ၏ “ငါ” သာျဖစ္သည္။

“ငါ့အက်ဳိး စီးပြား”၊ “ငါ့ ဦးစားေပးမႈ”၊ “ငါ့အျမင္”၊ “ငါစိတ္ ၀င္စားတာ”(ေရွ႕တြင္ေသာ္၊ “ငါ့ အက်ဳိးစီးပြား”၊ဟူ၍သာ သံုးပါမည္။ “ငါ့အက်ဳိးစီးပြား”သည္ “ငါ၏ စိတ္၀င္စားမႈ”ႏွင့္ အနက္တူ သေဘာယူ ႏုိင္သည္။) ဟုဆုိၾက သူမ်ားသည္ အမ်ား အက်ဳိးကုိ မၾကည့္သူ၊ အမ်ား အက်ဳိးကို မေဆာင္သူမ်ား ဟုမဆုိႏိုင္။ အလား တူပင္၊ အမ်ားအက်ဳိး ေဆာင္သူဟု ဆုိၾက သူမ်ားသည္ အမ်ားအက်ဳိး ေဆာင္ရန္အတြက္ ၾကားခံ ၀န္ထမ္းသူမ်ား (ေအးဂ်င့္၊ ကက္တလစ္-ဓာတ္ေျပာင္းအကူ စသည္မ်ား) ျဖစ္မလာၾက။ ဤ-အျမင္-မွာ ကၽြန္ေတာ့္ အျမင္သက္သက္ မဟုတ္ပါ။ ပညာရွင္ မ်ား၏ အျမင္တြင္ အေျခခံ ပါသည္(အေနာက္တုိင္း စီးပြားေရး စနစ္ႀကီး၏ ေအာင္ျမင္မႈ အေၾကာင္း မစားရ ၀ခမန္း ေျပာေလ့ရိွေသာ ပညာရိွမ်ား အေနျဖင့္ ဖတ္လုိေသာ္၊ ဥပမာ၊ ဟားဗတ္စီးပြား ကုန္သြယ္မႈ ေက်ာင္းမွ ဂ်ဲင္ဆင္ Michael C. Jensen ေရးေသာ Foundations of Organizational Strategy စာအုပ္ကို လည္းေကာင္း၊ ဘရင္နန္ Michael Brennan ၏ “Incentives, Rationality and Society” ကဲ့သို႔ေသာ ေဆာင္းပါးမ်ဳိးကုိ လည္းေကာင္း ရွာေဖြ၍သာ ဖတ္ၾကည့္ၾက ပါကုန္။)။

အမ်ားအက်ဳိးကို ၾကည့္ျခင္းကို မိမိအက်ဳိး မၾကည့္ေသာ အမူအက်င့္ Non-self interested behavior ဟူေသာ မ်ဳိးတူစု ေအာက္တြင္ ထား၍၊ တစ္မ်ဳိး တစ္စားတည္း သတ္မွတ္၍ မရႏိုင္။ အလားတူပင္၊ မိမိ အက်ဳိးကုိ ၾကည့္သည္ဟု သတ္မွတ္ေခၚဆုိ သူမ်ားသည္ အျခား သူတုိ႔၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ထည့္ၾကည့္သူမ်ား၊ မဟုတ္ဟု မဆုိႏုိင္ျပန္။ အေၾကာင္းရင္း တစ္ခုမွာ၊ “ငါ့အက်ဳိး စီးပြား” ၾကည့္ျခင္းႏွင့္ “အျခား သူတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြား” ၾကည့္ ျခင္းဆုိေသာ အမူအက်င့္၊ အေလ့မ်ားမွာ (လူတို႔၌) အစဥ္အျမဲ တစ္သမတ္တည္း၊ ပံုေသစံကိုက္၊ ျဖစ္ေပၚ ေနၾကသည္ မဟုတ္။ အမ်ားအက်ဳိး ၾကည့္သူ၊ အျခားသူ တို႔၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ၾကည့္သူဟု ဆုိသည့္ လူတိုင္းသည္ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းႀကီး၏ အက်ဳိးကုိ ၾကည့္ေနျခင္း မဟုတ္။ ေကာင္းမြန္ေသာ အက်ဳိးတရား တစ္စံုတစ္ရာ ေပၚထြက္ လာေရးအတြက္ ေအးဂ်င့္ေကာင္းမ်ား မဟုတ္။

ထုိ-အျမင္-အရ၊ မာသာ ထရီစာကို ေလ့လာၾကည့္ သင့္သည္။ မာသာ ထရီစာသည္ အျခား လူတုိ႔၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ၾကည့္သည္ဆုိေသာ အခ်က္မွာ မျငင္းႏုိင္။ တစ္ခ်ိန္ တည္းမွာပဲ သူ၏ စိတ္၀င္စားမႈ ကိုလည္း ဦးစားေပး ထားသည္။ သူ၊ လုိလားေသာ အက်ဳိးတရား တစ္စံု တစ္ရာကို ဦးစားေပးလုပ္ ေဆာင္သည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ကမာၻေပၚတြင္ ဒုကၡ ေရာက္ေနေသာ ေနရာ အမ်ားႀကီး ရိွေနေသာ္လည္း၊ ကာလ ကတၱားကိုသာ အေျချပဳကာ ကယ္တင္ျခင္း လုပ္ငန္း လုပ္ခဲ့ျခင္းသည္ သူ၏ အဓိက စိတ္၀င္စားရာ ကိုသာ ဦးတည္ အေလးေပးသည့္ သေဘာ ေရာက္ေနခဲ့ ေတာ့သည္။

ဤသို႔ ဆုိျခင္းျဖင့္ နားလည္ပံု မလြဲေစလုိပါ။ မာသာ ထရီစာကုိ အျပစ္ခ် ေနသည္ မဟုတ္ပါ။ ေန႔စဥ္ဘ၀ အတြင္းက လူတုိ႔တြင္ မိမိႏွင့္ အျခားသူတုိ႔ အေပၚ စိတ္၀င္စားမႈ ရိွျခင္း၊ အက်ဳိးစီးပြား တစ္စံုတစ္ရာ ျဖစ္ေပၚ ေစျခင္း၌ တည္ေသာ သေဘာႏွစ္ခုစလံုး ရိွေနႏုိင္ပံု ကိုျပ ဆုိလုိျခင္း သာျဖစ္သည္။ အလားတူပင္၊ အျခား နမူနာ တစ္ခုမွာ မိမိ၏ သက္၀င္ယံု ၾကည္မႈကိုမွ လမ္းမွန္တစ္ခု၊ အမွန္တရား တစ္ခုဟု ျမင္ပံုမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ငါ အစြဲ မရိွ ရဘူးဟု ဆုိေစကာမူ၊ အျခား သူတုိ႔ အျမင္ကို ငါ့အျမင္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ သင္းတို႔မွား၏၊ သုိ႔မဟုတ္၊ မမွန္ဟု လက္ခံပံုမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရကား၊ လူတိုင္းဟု ေခၚရမည္ ျဖစ္ေသာ လူတစ္ဦး ခ်င္းစီတြင္ မိမိ၏ ျဖစ္-ရိွေနျခင္း၌ တည္ေသာ ဦးစားေပး မႈမ်ား ရိွေနၾက သည္ခ်ည္း ဟုဆုိရ ေပေတာ့မည္။ စင္စစ္၊ လူသည္ သူ၏ ဦးစားေပးမႈ၊ စိတ္၀င္စားမႈ စသည့္ အေပၚတြင္ တည္ကာ ျပဳမူေသာ အျပဳအမူ၊ အေလ့အက်င့္ ရိွေနျခင္း မ်ားမွာ ဆင္ျခင္တံု တရား မရိွေသာ၊ ဆင္ျခင္နည္းလမ္း မက်ေသာ အျပဳ အမူမ်ား မဟုတ္ပါ။ ဆင္ျခင္နည္းလမ္း မက်ေသာ အျပဳအမူ၊ အမူအက်င့္ ဆုိသည္မွာ၊ ဥပမာ နာက်င္မႈကို ေရွာင္ရွားလိုသည့္ ေၾကာက္တတ္ေသာ သေဘာမ်ဳိးဟု ဆုိႏုိင္သည္။ နာက်င္မႈကို မခံစား လိုသျဖင့္ လူသည္ နာက်င္မႈကို ေတြးကာ လုိအပ္သည္ထက္ ပုိ၍ နာက်င္မႈ ကို ခံစားၾကည့္တတ္ ၾကျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ Self interest ဆုိသည္မွာ လူ၏ မေကာင္းေသာ အျပဳအမူ၊ အေလ့ အက်င့္ဟု လက္ခံထား၍ မျဖစ္ႏုိင္။ အခ်က္အလက္ အရသာ မဟုတ္။ ဘာသာစကား အသံုးအႏႈန္း အရ လြဲမွားစြာ မွတ္ယူ လက္ခံရန္ မျဖစ္သင့္။ အေၾကာင္းမွာ Self interest ႏွင့္ တြဲကာ Political self interest, National self interest စသည္ျဖင့္လည္း သံုးႏႈန္း ၾကေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ Self  ဟူေသာ စာလံုး/စကားလံုးကို ငါ၊ အတၱ စသည္ျဖင့္ အေသမွတ္ကာ၊ Self interest ဟုဆုိလွ်င္ တစ္ေလွလံုး ပုတ္ေလာက္သည့္ ငါးခုံးမဟု သေဘာထား လုိက္ၾကရန္ မသင့္။ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ လိုသူတုိင္းတြင္ Self interest ရိွရသည္မွာ မျငင္းဆုိႏုိင္။ ထုိ႔အတူ Public interest ကို National interest ႏွင့္လည္း ေရာေထြးကာ လက္ခံမထား ၾကေစလို။ Public interest မွာ အရပ္သူ အရပ္သား၊ အမ်ားသူငါ တုိ႔က စိတ္၀င္စားေသာ အက်ဳိးပြားဖြယ္ ရွိသည္ဟု လက္ခံထားေသာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားသာျဖစ္သည္။

ထို-အေၾကာင္းမ်ား-ထံတြင္ သံေယာင္လိုက္၊ ဟစ္သံေပး စသည္မ်ားလည္း ပါ၀င္ႏိုင္သည္။ ျမန္မာ ဘာသာစကား အရေသာ္ ျပည္သူတုိ႔၏ အက်ဳိးစီးပြား ဟုေခၚ ေကာင္းေခၚၾကမည္ ထင္သည္။ ထုိသုိ႔ ေခၚဆုိလွ်င္ အဂၤလိပ္ ဘာသာ စကားအရ ေဖာ္ထုတ္ထားေသာ ဆုိလုိရင္း အဓိပၸာယ္ ႏွင့္ နီးေကာင္းမွ နီးမည္။ အဂၤလိပ္ ဘာသာစကား အရေသာ္၊ အမ်ားသူငါ ဟုဆုိရမည့္ ျပည္သူျပည္သား တုိ႔က ရယူလိုေသာ၊ အက်ဳိးစီးပြား၊ ျပည္သူျပည္သား တုိ႔၏ စိတ္၀င္စားေသာ (အျခားတစ္နည္း၊ ဆႏၵရိွေသာ) အက်ဳိး တစ္စံုတစ္ရာ ျဖစ္မည္/ ရိွမည္ဟု လက္ခံထားေသာ အေၾကာင္းတရား မ်ားသာျဖစ္သည္။ “ျပည္သူတုိ႔ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ က်ဳပ္ဟိုတယ္ ေဆာက္တယ္” ဟူေသာ အေန အထားမ်ဳိးကို ဆုိလုိသည္ မဟုတ္။ သာမန္ လူမ်ားက “က်ဳပ္တုိ႔၊ မနက္တစ္နပ္ ညတစ္နပ္၊ နပ္မွန္ေအာင္ စားရလွ်င္ ေတာ္ပါၿပီ” ဟုဆုိသည္မွာ Public interest ျဖစ္သည္။

သို႔ရာတြင္ လူတုိင္းသည္ ဆန္ၾကမ္းကြဲကို ခ်ည္ေပါင္ရည္က်ဲ ဆမ္း၍ မစားႏုိင္ ၾကျပန္။ ထို႔ေၾကာင့္ Public interest သည္၊ တစ္ခုတည္း တစ္မ်ဳိးတည္း ျဖစ္မလာႏုိင္။ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား တြင္ေသာ္ အစု ရွယ္ယာ၀င္ အမ်ားစုက ေယဘုယ် အေနအထား တစ္ခုတြင္ ထုတ္ေဖာ္ေသာ၊ သေဘာတူေသာ တန္ဖိုး တစ္စံုတစ္ရာ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရးတြင္ ပ်မ္းမွ် သေဘာျဖင့္ လက္ခံ ရယူေသာ အမ်ား ဆႏၵသာ ျဖစ္သည္။

Public interest မွာ ဘိယာ့(ဒ) Charles Beard (၁၈၇၄-၁၉၄၈) အလုိအရ၊ ျပည္တြင္းေရး ျဖစ္သည္ (ျပည္တြင္းဆုိင္ရာ ေပၚလစီဟု ယူလိုေသာ္ ယူပါ။ အဂၤလိပ္လို လြယ္လြယ္ ဆုိရေသာ္ What is good for the nation as a whole in domestic affairs is the public interest ဟု ဆုိႏုိင္သည္။)။ ထုိ- အနက္ယူမႈ အရ-ေသာ္၊ (အကယ္၍၊ Public ကို ျပည္သူ ျပည္သားဟု ဘာသာျပန္ သံုးစြဲရလွ်င္) ျပည္သူျပည္သား တုိ႔၏ အက်ဳိး စီးပြားမွာ ျပည္တြင္းေရး ျဖစ္သည္ ဟုဆုိရ ေပမည္။ ၁၉၃၀ ခုႏွစ္တြင္၊ ဘိယာ့(ဒ) ေရးသားခဲ့သည့္ the Idea of National Interest တြင္ National interest ႏွင့္ Public interest ကို ခြဲျခား ျပခဲ့သည္။ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ႀကီး ၿပီးသြားေသာ အခါ၊ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ (“ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား” ဟု ျမန္မာဘာသာ စကားတြင္ အနက္ ယူထားေသာ) National Interest မွာ လူအမ်ားက စိတ္၀င္စား လာေသာ အေၾကာင္း တစ္ခု ျဖစ္လာသည္။ ပိုမို ခ်ဲ႕ထြင္ေလ့လာ လာၾကသည္။ ေမာ္ဂင္ေသာ Hans J. Morgenthau ကဲ့သုိ႔ေသာ ပညာရွင္တို႔ အျမင္တြင္၊ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား ဟူေသာ စာလံုး/ စကားလံုးတြင္ အက်ဳိးစီးပြား “Interest” သည္ ၾသဇာအာဏာ Power ျဖစ္သည္ဟူေသာ၊ အနက္ႏွင့္ ထပ္တူ ယူထားသည္ကို ေတြ႕ရျပန္သည္။ သူက ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ အတြက္ စိတ္၀င္စား စရာ (သတိျပဳစရာ/ အက်ဳိး စီးပြားကို တြက္၍ ျပဳမူစရာ) ဆုိသည္မွာ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အျပဳအမူ တစ္စံု တစ္ရာကို သမုိင္းအရ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ကာလတရား တစ္ခုအတြင္း ဆံုးျဖတ္ ႏုိင္ရန္အတြက္ ျဖစ္သည္။

ဆံုးျဖတ္ရာတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ႏုိင္ငံေရး၊ အမ်ဳိးသား ယဥ္ေက်းမႈ စသည့္ အေျခခံ မ်ားျဖင့္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ႏုိင္ငံျခားေရး ေပၚလစီတြင္ တည္မွီရမည္ ဟုဆုိခဲ့သည္။ သို႔ျဖစ္ရကား၊ သူ၏ အျမင္မွာ “အက်ဳိးစီးပြား”သည္ ႏုိင္ငံေရး အရ တည္ေဆာက္ထားေသာ ၾသဇာ အာဏာတြင္ တည္ရန္လိုအပ္ ေနေပသည္။ ေမာ္ဂင္ေသာ အျမင္ကို လက္မခံ ႏုိင္ၾက သူမ်ားလည္း ရိွခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ ပညာရွင္ အမ်ားစုက လက္ခံထားၾက သည္မွာ ႏုိင္ငံျခား ေပၚလစီႏွင့္ အျပည္ျပည္ ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံေရးကို ခြဲျခမ္းစိစစ္ ေလ့လာရာတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ၾကည့္၍ (သို႔မဟုတ္၊.. ၌တည္ ၍) စိစစ္ေလ့လာရမည္ဟုေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။

အဂၤလိပ္ ဘာသာစကား အရ National Interest ဟု ေရးသား ေျပာဆုိေသာ စကားလံုး/ စာလံုးကို ျမန္မာဘာသာ စကားတြင္ အမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြား ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား ဟူ၍ လည္းေကာင္း အနက္ အဓိပၸာယ္ ယူကာ သံုးစြဲၾက ေလသည္။ ဤတြင္၊ “ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား” ဟူ၍သာ သံုးစြဲပါမည္။ ထုိ-စကားအသံုး အႏႈန္းမွာ၊ ေရွးကတည္း ကပင္ ရိွႏွင့္ ေနခ့ဲေသာ စကားအသံုး အႏႈန္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ National မွာ “အမ်ဳိးသား”၊ “ႏုိင္ငံေတာ္” စသည္ျဖင့္ သံုးႏႈန္းခဲ့ၾက သည္မွာ၊ အမ်ားက သိႏွင့္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္၍ အထူးအေထြ ရွင္းလင္း ေနစရာ မလုိပါ။ ဤေနရာတြင္ Interest မွာ နာမ္အျဖစ္ အသံုး ျပဳထားေသာ စကားလံုး/စာလံုး ျဖစ္ပါသည္။ National မွာ နာမ ၀ိေသသန ျဖစ္ပါသည္။ လြယ္လြယ္ ေျပာရလွ်င္ Interest ဟူေသာ စကားလံုး/စာလံုးမွာ၊ အနက္အမ်ဳိး မ်ဳိးထြက္၍ အထိုက္အေလ်ာက္ အနက္ေထြျပား ႏုိင္ေသာ စကားလံုး/စာလံုး တစ္လံုးျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္၊ သီးျခား တင္ျပ လာၾကသည့္ အက်ဳိး စီးပြားမ်ား Particular Interests ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး စီးပြားတုိ႔၏ အၾကားမွ ဆက္ဆံေရးသည့္ ယတိျပတ္ အနက္ေပးရန္ အတြက္ အခက္အခဲ တစ္ရပ္ကို ေပၚေနေစ ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

တစ္ခ်ိန္တည္း မွာပင္၊ ယေန႔ ကာလတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားကို ႏုိင္ငံ၏ ႏိုင္ငံျခားေရး ေပၚလစီႏွင့္ အနက္တူ သံုးစြဲ လာၾကရာ၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားဆုိသည္မွာ က်ယ္ျပန္႔ေသာ သေဘာ မေဆာင္ေတာ့ဘဲ၊ ပိုမို က်ဥ္းေျမာင္းေသာ အမ်ဳိးသားေရး အျမင္ဘက္သို႔ ကူးေျပာင္းလာခဲ့ ေတာ့သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရကား၊ “ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး စီးပြား ဆုိသည္မွာ ဤသို႔ျဖစ္သည္”ဟု ေျပာရန္ထက္ “ႏိုင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ၏ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာ ဤသည္...ဤသို႔ ...ဟု” ေျပာရန္ ပိုလြယ္သည္။ သုိ႔တုိင္ ထို-ႏိုင္ငံ-ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေသာလူ၊ အဖြဲ႕အစည္း စသည္တုိ႔တြင္  တည္ေသာ ကာလအပိုင္း အျခားကို ထည့္သြင္း မစဥ္းစားဘဲ မျဖစ္ႏုိင္ျပန္။

ထုိ႔ျပင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာ တစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ အက်ဳိးစီးပြား မျဖစ္ႏုိင္။ ထပ္မံ၍ ရွင္းဆိုရေသာ္ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္ အေနျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး စီးပြားအတြက္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ တစ္စံု တစ္ရာကို ခ်ႏုိင္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာ လူတစ္ဦး တစ္ေယာက္၏ အက်ဳိးစီးပြား မဟုတ္။ အေၾကာင္း တစ္ရပ္မွာ “ႏိုင္ငံေတာ္” ဟူေသာ စကားအသံုး အႏႈန္းသည္ “လူ႔အဖြဲ႕ အစည္း” ကုိ ရည္ၫႊန္း ထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထို-လူအဖြဲ႕ အစည္းသည္၊ ႏုိင္ငံေရး အရ အုပ္ခ်ဳပ္ထားျခင္း ခံရသည့္ သေဘာ ေဆာင္ေနေသာ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းႀကီး ျဖစ္ေလသည္။ သုိ႔ျဖစ္ရကား အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အပိုင္းသည္ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းႀကီး၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ၾကည့္၍ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ခ်ၾကရသည္။

အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား (သို႔မဟုတ္၊ ေပၚလစီ ျပဳသူမ်ား)၏ အဆံုး အျဖတ္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားမ်ား ျဖစ္လာသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားသည္ ႏုိင္ငံသူ ႏုိင္ငံသား တို႔၏ စိတ္၀င္ တစားရိွမႈ၊ ရယူလုိမႈ၊ ဆႏၵရိွမႈ၊ အက်ဳိး ရိွမႈတို႔ႏွင့္ အလံုးစံု ကြက္တိျဖစ္ေသာ သေဘာ တူညီမႈ မရိွႏုိင္ေတာ့။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာ အဆံုးအျဖတ္ ေပးသူမ်ားက ဦးစားေပး ထားေသာ ႏုိင္ငံေတာ္အက်ဳိး စီးပြားျဖစ္သည္ (ၾကည့္ပါ Krasner ၁၉၇၈။) ဟုဆုိလာၾကသည္။ ဆုိလုိသည့္ သေဘာမွာ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားသည္ ပုဂၢလိက ဆံုးျဖတ္ခ်က္ အသြင္ေဆာင္ၿပီး၊ အေျပာင္း အလဲမ်ား ရိွေနသည္။ ေျပာင္းလဲ ေနရသည္မွာ အဆံုးအျဖတ္ ေပးႏိုင္သူမ်ား (တစ္နည္း၊ ေပၚလစီ ျပဳသူမ်ား) မွာ အျမဲတေစ ေျပာင္းလဲ ေနၾကၿပီး၊ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ အျခား ႏုိင္ငံေတာ္(အျခား လူ႔အဖြဲ႕ အစည္း)မ်ား ဆက္ဆံေရးမွာ ကာလ တရားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္၌ တည္ကာ ေျပာင္းလဲ ေနေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေျပာင္းလဲ သြားေလတုိင္း ႏုိင္ငံ၏ အက်ဳိး စီးပြားဟု လက္ခံ မွတ္ယူထားေသာ တစ္စံုတစ္ရာပါ ေျပာင္းလဲ သြားတတ္သည္။ တုိင္းသူျပည္သား တုိ႔က လက္ခံ မွတ္ယူထားေသာ သူတို႔၏ အက်ဳိးစီးပြား ဟူေသာ အျမင္မွာမူ ေျပာင္းလဲေကာင္းမွ ေျပာင္းလဲေပမည္။

အေနာက္ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အဂၤလိပ္ ဘာသာ စကားအရ သံုးႏႈန္းေသာ National interest မွာ သူတုိ႔၏ ႏုိင္ငံျခားေရး ေပၚလစီကို ဦးတည္ေျပာဆုိ တတ္ၾကသည္။ ဤသို႔ လက္ခံ႐ႈျမင္ လုိက္ျခင္းက တလြဲ ဆံပင္ေကာင္း ျဖစ္ရသည့္ မလိုလား အပ္ေသာ အက်ဳိးဆက္မ်ား ေပၚလာျပန္သည္။ မိမိ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိး စီးပြားကို ၾကည့္၍ ျပဳမူသည္ဟု ဆင္ေျချပၾက ျခင္းတြင္ နယ္ပယ္ ခ်ဲ႕ထြင္မႈ၊ ဘာသာေရး အေျခခံ ႏွိပ္ကြပ္မႈမ်ား ေပၚလာ ရေတာ့သည္(နယ္ပယ္ ခ်ဲ႕ထြင္ျခင္းကို ႏုိင္ငံေတာ္၏ ၾသဇာအာဏာ ေကာင္းမြန္လာရန္ အတြက္ ေပၚလစီ ခ်မွတ္ျခင္းႏွင့္ ေရာေထြး မပစ္ေလႏွင့္...၊ ဟု ေမာ္ဂင္ေသာက ဆုိသည္။ ၾကည့္ပါ။ စာ၊ ၆၆။)။ ဥပမာ အေမရိကန္ သမၼတေဟာင္း ေဂ်ာ့ဒဗ္ဗလ်ဴ ဘြတ္(ရွ)၏ လက္ထက္ ကာလကို ျပန္၍ ေလ့လာၾကည့္လွ်င္ သေဘာေပါက္ ၾကပါလိမ့္မည္။ သူ႔ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ကိုၾကည့္ကာ အေရွ႕ အလယ္ပိုင္းကို စစ္ေရးအရ က်ဴးေက်ာ္ျခင္း ျပဳသည္သာမက၊ ဘာသာေရး အေျခခံ စစ္ျပဳျခင္းကို ေဖာ္ေဆာင္သည့္ ဃမက်ေိန ဟူေသာ စာလံုး၊ စကားလံုးကို ၿမိန္ေရရွက္ေရ သံုးစြဲခဲ့ သူလည္းျဖစ္သည္။

ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္ကို ကိုယ္လုိသလို အနက္ဖြင့္ကာ လက္ခံ လုိက္ျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တြဲ အက်ဳိးဆက္ မ်ားမွာ တုိင္းျပည္၏ သိကၡာ က်ဆင္းရျခင္း သာမက၊ ၾသဇာ အာဏာပါ ေလ်ာ့ပါးသြားရ ျခင္းျဖစ္သည္။ ယေန႔ အေမရိ ကန္သည္ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ႀကီး ၿပီးဆံုး သြားသည့္ေနာက္ ေခါင္းေထာင္လာေသာ အင္အားႀကီး ႏုိင္ငံမ်ဳိး မဟုတ္ေတာ့။ နယ္ခ်ဲ႕ စစ္ပြဲမ်ားက စရိတ္သည္ တုိင္းျပည္၏ ဘ႑ာေရး ကိုပါ ထိခိုက္ လာေစခဲ့ၿပီး၊ လူ႐ိုေသ ရွင္႐ိုေသ အေန အထားမ်ဳိး မရေတာ့။ အေမရိကန္ ေခါင္းေဆာင္ပုိင္းက ကမာၻလွည့္ကာ ႏုိင္ငံ တကာႏွင့္ မိတ္ေဆြျဖစ္ေရး စီမံကိန္းခ် လုပ္ေဆာင္ ေနၾကရ သည္မွာ လတ္တေလာ၊ လက္ေတြ႕ ဥပမာ တစ္ခုျဖစ္သည္။ ဤတြင္ အဓိကဆုိလုိသည္မွာ “ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား”ဟူေသာ အသံုး အႏႈန္းမွာ မလုိလား အပ္ေသာ အနက္ေပၚ ေနျခင္း ျဖစ္သည္။

သကၠရာဇ္ ၂၀၀၀ က အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၌ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ျမႇင့္တင္ေရး အတြက္ စည္း႐ံုး လႈံ႔ေဆာ္မႈမ်ား ျပဳၾကရာတြင္ ႐ိုက္(စ) Condoleeza Rice က… America’s  Pursuti of the national interest will create conditions that promote freedom, markets, and peace. ဟု ဆုိခဲ့သည္။ မလုိအပ္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား အျမင္မွ လုိလားအပ္ေသာ အျမင္အျဖစ္ အသြင္ ေျပာင္းႏိုင္ရန္ အားထုတ္ခဲ့သည္။ အက်ဳိးတူ လူေနမႈ စနစ္အတြက္ အမ်ားေ၀ငွ လက္ခံႏုိင္ေသာ အက်ဳိး တရားမ်ား အေၾကာင္း တင္ျပလာသည္။ ထုိ- အက်ဳိးစီးပြား မ်ားသည္ ေပၚလစီ တည္ေဆာက္သူမ်ား၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာကို ကိုင္တြယ္ထိန္းခ်ဳပ္ ထားသူမ်ားႏွင့္ လံုး၀ကင္းပ ေနပါသည္လား ဆုိသည္မွာ စဥ္းစားစရာ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္၏ ႏိုင္ငံျခားေရး ေပၚလစီ ဟူေသာ အနက္ယူ လက္ခံ ထားျခင္းႏွင့္ ယွဥ္ေသာ၊ ပိုမိုသေဘာ ေတြ႕စရာ အျမင္ဟု ဆုိႏုိင္သည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတုိင္းတြင္ ေကာင္းက်ဳိးတူ ခံစားရယူ လိုမႈမ်ား ရိွၾကသည္။

ႏုိင္ငံ တစ္ခု၏ အေန အထားျဖင့္ ၾကည့္ေသာ္၊ ျပည္သူတုိ႔၏ ျပည္တြင္းေရး၌ အေျခခံ ရယူလုိမႈ မ်ားသည္ အျခား ႏုိင္ငံတုိ႔ႏွင့္ ဆက္ဆံေရးတြင္ အေျခခံေသာ အက်ဳိးစီးပြား ရလိုမႈထက္ လြယ္ကူသေယာင္ ရိွသည္။ အေၾကာင္းမွာ၊ ျပည္တြင္း၌ ရပ္၀န္းကို တည္၍လည္းေကာင္း၊ အက်ဳိးတူ ဆႏၵ ရိွသူမ်ား Interest group ၏ အျပန္အလွန္ ဆက္သြယ္မႈ၊ ႏွီးေႏွာမႈမ်ား အရလည္းေကာင္း၊ ေျဖရွင္း ေပးႏုိင္သည္။ သုိ႔ရာတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာမွ မကင္းပႏုိင္။ အခ်က္အလက္၊ အေၾကာင္းအရာ တုိ႔၌တည္၍ အုပ္ခ်ဳပ္ သူတို႔က ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားဟု(အာဏာျဖင့္ မဟုတ္သည့္တုိင္) တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ကန္႔သတ္ျပ႒ာန္း ၾကရသည္ခ်ည္း ျဖစ္သည္။ သူ႔ဘာသာ တည္ရိွေနေသာ(အျခားတစ္နည္း၊ လြတ္လပ္စြာ တည္ရိွေနေသာ) ျပည္သူတို႔၏ အက်ဳိး စီးပြားဟူ၍ မရိွႏုိင္။ သို႔ျဖစ္ေလရာ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားဟု ဆုိေလတုိင္း (အနည္းဆံုး) ႏုိင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပုိင္ တုိ႔၏ ကန္႔သတ္၊ သတ္မွတ္၊ ျပ႒ာန္း ထားမႈမ်ားမွာ ပါ၀င္ ေနရသည္ခ်ည္း ျဖစ္ေတာ့သည္။

ဆုိခဲ့ၿပီးေသာ အခ်က္ အလက္မ်ားတြင္ အေျခခံကာ ျပန္လည္စိစစ္ တင္ျပပါရေစ။
လူတုိင္းဟု ဆုိရမည့္ လူအသီးသီး တို႔တြင္ သူတို႔၏ သိမႈ၊ အျမင္၊ ဉာဏ္ရည္ အတုိင္းအတာ၊ ပတ္၀န္းက်င္၊ ေန႔စဥ္ဘ၀ အျဖစ္အပ်က္ (ေန႔စဥ္ဘ၀ အေျခခံ ယဥ္ေက်းမႈ)... စသည္တုိ႔ႏွင့္ တိုက္႐ုိက္ဆက္စပ္ တည္မွီေနေသာ အက်ဳိးစီးပြား တစ္စံု တရာကို ရယူလုိမႈ Self interest မ်ား ရိွၾကပါသည္။ ဤသည္မွာ လူတို႔၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား အတြင္းမွ ရယူလိုမႈမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ တရားေသာ ရလုိမႈမ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ- လူအသီးသီး-တုိ႔အနက္ တူမွ်ေသာ သိမႈ၊ အျမင္၊ ပတ္၀န္းက်င္၊ ေန႔စဥ္ဘ၀ အျဖစ္အပ်က္ စသည္တုိ႔တြင္ အေျခခံကာ တူမွ်၍ အျပန္အလွန္ ဆက္ဆံႏုိင္ေသာ သိမႈ၏ ဖလွယ္ ႏုိင္ျခင္းတြင္ အေျခခံသည့္ အျမင္၊ ရယူလိုမႈ၊ ဆႏၵမ်ား ရိွလာႏုိင္ ျပန္ပါသည္။ ၄င္းတို႔မွာ သူတုိ႔၏ ဘ၀ (ျဖစ္ပ်က္ေနျခင္း) အေန အထားႏွင့္ တိုက္႐ိုက္သက္ဆိုင္ စပ္အပ္ေနတတ္ ၾကပါသည္။ ၄င္းတို႔၏ မိသားစု၊ အိမ္ရာ၊ ဉာတကာ အေပါင္းအသင္း၊ ရပ္ကြက္ ေက်းရြာမွ ၿမိဳ႕ျပ ျပည္ရြာႏွင့္ စပ္ဆုိင္ေနေသာ အက်ဳိးစီးပြား ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ-အက်ဳိး စီးပြားမွာ ျပည္/ႏိုင္ငံ တစ္ခုမွ ျပည္သူတုိ႔က ရယူလိုေသာ၊ ျဖစ္ေစခ်င္ေသာ အက်ဳိးစီးပြား Public interest ျဖစ္ပါသည္ (အက်ဳိးတူ လူေနမႈ စနစ္ တစ္ခု၏ အတြင္းမွ ျပည္သူတုိ႔၏ ဆႏၵ၌ တည္ေသာ အက်ဳိး စီးပြားဟု ယူလိုေသာ္ ယူပါ။)။ National interest ဟုဆုိေသာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာမူ ထုိသို႔ မဟုတ္ေတာ့ပါ။

ႏုိင္ငံေတာ္က ဆံုးျဖတ္ထားေသာ သုိ႔မဟုတ္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အပိုင္းက ႐ႈျမင္ လက္ခံထားေသာ “ႏိုင္ငံေတာ္”အတြက္ အက်ဳိးစီးပြား ျဖစ္ပါသည္။ လူတိုင္းဟု ေခၚေသာ ေန႔စဥ္ဘ၀ အတြင္းမွ လူသာမန္ အသီးသီး တို႔၏ ဆႏၵ၊ အလို၊ အျမင္၊ စိတ္၀င္စားမႈ၊ ေမွ်ာ္လင့္ထားမႈ စသည္တုိ႔ႏွင့္ ကိုက္ညီပါမွ ကိုက္ညီမည္။ တူညီပါမွ တူညီမည္။ ဤေနရာတြင္ “ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား” ဆုိေသာ စာလံုး၊ စကားလံုးကို ႏိုင္ငံေတာ္၏ ႏုိင္ငံျခားေရး ေပၚလစီဟု ထပ္တူျပဳ လက္ခံထားသည္ ျဖစ္ေစ၊ လက္မခံသည္ ျဖစ္ေစ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိသည္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာကို ကိုင္တြယ္ ထားသူတို႔၏ အဆံုး အျဖတ္၌ တည္ေနသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။

နိဂံုး ခ်ဳပ္ရေသာ္၊ ေန႔စဥ္ဘ၀ အတြင္းမွ တစ္၀မ္းတစ္ခါး အတြက္ ရွာေဖြလုပ္ကုိင္ စားေသာက္ ေနရသူ တစ္ဦးအဖို႔၊ နက္နက္နဲနဲ ေတြးေခၚဆင္ျခင္ တတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ နက္နက္နဲနဲ ေတြးေခၚ ဆင္ျခင္တတ္ျခင္း မရိွသည္ ျဖစ္ေစ၊ သုိ႔မဟုတ္၊ သက္၀င္ ယံုၾကည္မႈ အေျခခံ ဘာသာေရး အေတြးအေခၚ စနစ္ကို ေန႔စဥ္ဘ၀ အတြင္းသို႔ မလုိအပ္ဘဲ အဓမၼ ျပဳကာ သြတ္သင္း၍ ေတြးေခၚေသာ စနစ္အရ မေတြးေခၚ တတ္သည္ျဖစ္ေစ၊ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိး စီးပြားဟု ေခၚေသာ National interest ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေတြးမေန ႏုိင္ပါ။ ေတြးေနရန္လည္း မလုိပါ။ အပ်င္းေျပ၊ စိတ္ကူး ယဥ္လုိေသာ္ ယဥ္ၾကည့္ႏုိင္ ပါသည္။ ေက်ာက္ဆူး မျဖဳတ္ေသာ ေတြးနည္းမ်ဳိး အရ ျဖစ္ပါသည္။ ဘယ္ကုိမွ် ေရာက္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။

ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဟုေခၚ ေသာ National interest အေၾကာင္းကို ဆင္ျခင္ သံုးသပ္၍ အဆံုးအျဖတ္ ေပးၾက ရမည္မွာ၊ ႏုိင္ငံ၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ ပိုင္မ်ားႏွင့္ အာဏာ ပုိင္တုိ႔က ကိုးကြယ္ထားေသာ ပညာရွင္၊ ပညာရိွ တုိ႔၏ အလုပ္ ျဖစ္ပါသည္။ ေပၚလစီ တည္ေဆာက္ႏုိင္ ႐ံုမွ်သာ မဟုတ္ဘဲ အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မႈ Operationality, နည္းဗ်ဴဟာ အရ စြမ္းႏုိင္မႈ Stretagicality စသည့္၊ စသည့္ အခ်က္ အလက္ေပါင္း မ်ားစြာ ထည့္သြင္းစဥ္းစား ရပါသည္။ ေပါင္းသင္ရင္း၊ ျမက္ႏုတ္ရင္း၊ ယုတ္စြအဆံုး လက္ဖက္ရည္ဆုိင္ ထုိင္ရင္း၊ အေၾကာင္း တစ္ခုမွ တစ္ခုသို႔ ေျပာင္းကာ ေတြးေခၚႏုိင္သည့္ အေၾကာင္းမ်ဳိး မဟုတ္။ စင္စစ္ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ၏ တိုးတက္မႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးတြင္ လူတုိင္း သို႔မဟုတ္ လူအသီးသီး တို႔အေနျဖင့္ ကုိယ့္အလုပ္ ကိုယ္လုပ္ၾက ရန္သာ လုိပါသည္(တ႐ုတ္ျပည္ႀကီး ေအာင္ျမင္ လာျခင္းကုိ ၾကည့္လွ်င္၊ သူ႔အလုပ္သူ လုပ္ၾကျခင္းသည္ ပဓာန က်ေသာ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္း၏ လႈပ္ရွားမႈ တစ္ရပ္ျဖစ္ေၾကာင္း သိသာလာပါ လိမ့္မည္။)။ အေနာက္ ႏုိင္ငံသားမ်ား အၾကားတြင္ ေကာင္းေကာင္း လမ္းျပင္တံတား ေဆာက္တတ္သူမ်ား ေပၚလစီ မဆြဲတတ္ ဟူေသာ စကား ရိွပါသည္။

ယေန႔ ကာလတြင္“ဘက္စံု”(All-rounder ကိုဆုိလုိသည္။ All-rounder မ်ားမွာ ေရွးက ဆို႐ိုး ရိွခဲ့ေသာ Jack of all trades မ်ားျဖစ္သျဖင့္၊ ဘာကိုမွ် ပိုင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ မသိၾကေသာ သူမ်ား Master of none သာ ျဖစ္ပါသည္။) တတ္ကၽြမ္း ရမည္ဆုိေသာ အယူအဆ၊ အျမင္မွာ ေနာက္နား ေရာက္သြားၿပီး၊ “သီးျခားကၽြမ္းက်င္ ႏွံ႔စပ္မႈ ရိွသူမ်ား” (Specialist ကို ဆုိလုိ သည္။) ေရွ႕သို႔ ေရာက္လာပါသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ မေတြးတတ္ သျဖင့္ မည္သည့္လူ တစ္ဦး တစ္ေယာက္မွ် ကိုယ္က်ဳိး ၾကည့္သမား သက္သက္ မျဖစ္ႏုိင္။ လူညံ့ ျဖစ္မသြားႏုိင္။ လူညံ့မ်ား မဟုတ္ၾကပါ။

လူမွန္လွ်င္ ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ ေတြးတတ္ၾကရ မည္ဟု ျမင္ေသာ္၊ ထုိ-အျမင္-မွာ ညံ့ေသ အျမင္၊ တိမ္ေသာအျမင္၊ လူ၏ တန္ဖိုးကို ေလ်ာ့ပါးပစ္ေသာ အျမင္၊ လူ-လူခ်င္းခြဲျခား (ခြဲျခမ္း) ၾကည့္ျမင္ေသာ အျမင္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ေန႔စဥ္ဘ၀ အတြင္း ႐ုန္းကန္ ေနျခင္းမွာ သံသရာမွ လြတ္ေျမာက္ရာ လြတ္ေျမာက္ေၾကာင္း မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ ဆုိရွယ္လစ္ ေခတ္ကာလ အတြင္းကေသာ္ အစိုးရ၏ အၾကံေပးမ်ား ျဖစ္လာၾကသည့္ ၿမိဳ႕ေနေယာင္ေယာင္ ကြန္ျမဴနစ္မ်ား၊ ရဲေဘာ္ ရဲဘက္ဟု ေခၚေသာ ေတာျပန္- ႏိုင္ငံေရး ကပ္ပါးေကာင္မ်ား-တြင္ ထို-အျမင္-မ်ဳိးရိွခဲ့ဖူး ေလသည္။ ထုိစဥ္ကေသာ္ ဘာသာေရး နယ္ပယ္မွာ သယ္ယူလာေသာ ပါဠိပ်က္မ်ား၊ ေပါရာဏ မ်ားကို လႈိင္လႈိင္သံုးရင္း ျပည္သူ႔ အက်ဳိးစီးပြား၊ ႏိုင္ငံေတာ္ အက်ဳိးစီးပြား ဆုိေသာ စာလံုး၊ စကားလံုး မ်ားႏွင့္ ေရာေထြးပစ္ခဲ့ ၾကသည္။ ကုိယ္လိုသလို အနက္ယူကာ ငါးဖိန္းကို ငါးဖယ္ျပဳၿပီး၊ မိုးမႊန္ေအာင္ သံုးျပ ခဲ့ၾကသည္။ ထုိ-ကပ္ပါး ေကာင္-တို႔ေၾကာင့္ပင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ ဆုိရွယ္လစ္ စနစ္ႀကီးကို သာမန္ျပည္သူ တုိ႔က လက္တြဲျဖဳတ္ လုိက္ၾကသည္ကို အမွတ္ရ သင့္ၾကသည္။
စာကိုး။    ။
Jensen, M.C. 1998
Foundations of Organisational Strategy.
Harvard UP.
Krasner, S.D.1978.
Defending the National Interest:Raw Materials
Investments and U.S Foreign Polocy.
Miskel, J.S.2002
“National Interest: General Purposes or
Carchphrases?” in Navel Wra College Riview.
Autumn issue
Morgenthau, H.J. 1951.
In Defence of the National Interest
Alfred Knopf.
Roskin, M.K. 1994
National Interest: From Abstraction to Strategy:
U.S. Army Strategic Studies Institute.
ျမင့္သန္း
(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ေဖေဖၚ၀ါရီလ ၂၀၁၂)



Popular posts from this blog

အိပ္ေဆး ေသာက္၍ အိပ္မေပ်ာ္နုိင္ေသာ ေရာင္စံုညမ်ား

ဝတၳဳတုိ မတိုရသည့္ အေၾကာင္း (ျမင့္သန္း)

ပုိမုိညံ႔ဖ်င္းေသာ စိတ္ကူးထည္တုိ႔ျဖင့္ ဆက္လက္ရွင္သန္ေနႏုိင္ရန္ အားထုတ္မႈ (ျမင့္သန္း)